Parnassos viert lustrum met groot spektakel

Bezoekers van de lustrumvoorstelling van Parnassos staat een burlesk circus te wachten.

Parnassos bestaat twintig jaar en dat wordt groots gevierd. Met de lustrumvoorstelling ‘TWIST – Niets is wat het lijkt’ wordt het gebouw aan de Kruisstraat omgetoverd tot een wereld vol variété, magie, muziek en circusacts uit vervlogen tijden. “Ik denk dat het heel vet gaat worden.”

Maike van der Vring is artistiek leider van het lustrum en belooft dat de voorstelling die woensdag 10 december in première gaat, een waar spektakel gaat worden. Als toneeldocent bij Parnassos aarzelde ze geen moment toen zij werd gevraagd het lustrum te organiseren. Met het thema ‘Niets is wat het lijkt’ denkt Van der Vring alle disciplines van Parnassos te gebruiken.

“Toen ik ging nadenken over een thema, vond ik het erg belangrijk dat naar voren komt waar Parnassos voor staat. Parnassos gaat natuurlijk om kunst, maar wat betekent kunst voor mij? Ik vind dat het mensen een andere kijk op de werkelijkheid moet geven. Om die reden kwam ik op het thema ‘Niets is wat het lijkt’.”

Een breed te interpreteren thema, zegt Van der Vring. “Het toffe is dat iedereen iets met dit idee kan, zowel fotografen als dansers, acteurs, noem maar op. Vervolgens ging ik bedenken wat ‘Niets is wat het lijkt’ bij mij oproept. Naar mijn idee is de overkoepelende sfeer hiervan burlesk. Aangezien veel mensen burlesk voornamelijk associëren met hele sexy dingen, heb ik er een burlesk circus van gemaakt.”

Voor en achter de schermen, is niets wat het lijkt
Voor de voorstelling wordt het hele gebouw van Parnassos gebruikt. De 150 bezoekers per keer worden bij de bombastische entree opgehaald voor de opening. Er worden twee groepen gemaakt; de ene groep krijgt de normale openingsvoorstelling te zien, de andere groep krijgt een kijkje achter de schermen. Hier geldt wederom dat niets is wat het lijkt.

Na deze voorstellingen worden de bezoekers verder het gebouw in geleid waar ze optredens zien van allerlei disciplines in verschillende sferen. Zo is de bar omgetoverd tot een luxe nachtclub uit het Midden-Oosten, is er een politiebureau, een danszaal, een zangvoorstelling, een fotostudio, et cetera. Er wordt gezongen, orkesten spelen en theatersporters, buikdansers, moderne dansers, toneelspelers en fotografen zetten hun beste beentje voor. Aan het eind van de rondleiding is er een eindvoorstelling, waarbij de twee groepen de andere kant van de eerste voorstelling te zien krijgen. Van der Vring: “Het gebouw wordt helemaal omgetoverd. Alles is anders en geen tl-balk zal meer dezelfde zijn. Je herkent Parnassos niet meer terug.”

Groot team van  medewerkers en studenten verzorgen de voorstelling
Meer dan een jaar geleden werd Van der Vring voor de lustrumvoorstelling gevraagd en ze is erg blij met het team waarmee ze werkt. Meer dan 70 studenten van de Universiteit Utrecht, leidinggevenden, choreografen, docenten en een techniekteam zijn al maanden bezig met de voorbereidingen. “Ik had meteen heel veel ideeën, maar natuurlijk kan niet alles worden toegepast. Ik ben redelijk getemperd door de mensen bij Parnassos en dat heb ik ook nodig. Zo wilde ik bijvoorbeeld grote schommels door het hele gebouw, maar zoiets is gezien de brandveiligheid onmogelijk. De mensen van het team denken heel goed met me mee. Als ik bijvoorbeeld iets bedenk wat niet direct mogelijk is, komt het team met oplossingen of andere mogelijkheden. Alles gaat nu samenkomen en ik denk dat het heel vet gaat worden. Ik heb echt een kriebel van binnen.”

De vijf voorstellingen die vanaf morgen 10 december tot en met zaterdag 13 december worden gegeven, zijn al helemaal uitverkocht.