Publiek zoekt oplossing bij verhalen uit Het Grote Problemenboek

Oud-studente Organisatiepsychologie Anja Cheriakova (27) verzamelt verhalen van mensen die kampen met een probleem. Anja zoekt via the crowd naar oplossingen.

De eenzaamheid van haar ernstig zieke buurvrouw zette Anja aan het denken. Hoe vind je oplossingen voor maatschappelijke problemen? Zo is het project Crowd Effect ontstaan. Anja hoorde haar buurvrouw kampen met problemen die ontstonden door haar ziekte: “Ik hoorde haar bellen met instanties, omdat ze iemand zocht om haar tuin te onderhouden. Maar voornamelijk hoorde ik letterlijk haar eenzaamheid. Ze had maar weinig mensen over de vloer.” Anja wilde helpen, maar wist niet hoe. “Helpen klinkt simpel, maar je wilt iemand niet zomaar het stempel ‘zielig’ geven.” Uiteindelijk bood ze aan haar buurvrouw te helpen met het onderhoud van haar tuin, wat de buurvrouw aanvaardde.

‘Als ik me afvraag hoe ik met een thema als eenzaamheid om moet gaan, zullen andere mensen dat ook hebben’, bedacht Anja in die periode. Samen met vriendin Elisa van Dam en andere vrijwilligers ontwikkelde ze een systeem om maatschappelijke problemen van individuen op te lossen. En wel door over elk probleem een verhaal te schrijven. Inmiddels zijn er meer dan honderd verhalen aangeleverd, die straks worden afgedrukt in Het Grote Problemenboek. Vervolgens laat ze weer andere mensen via internet – the crowd - oplossingen aandragen.

De verhalen zijn heel divers, vertelt Anja. Zo baalt de 25-jarige Lyanne dat er geen krukken bij de spoedeisende hulp in Nieuwegein beschikbaar waren en salesmanager Daan had er de pest in toen de gemeente Utrecht ‘zonder inspraak’ een parkeerplaats omvormde tot plantsoen. Verder vraagt een werkloze loodgieter zich af hoe alle Polen snel het land uit kunnen, geeft een moeder van twee uit huis geplaatste kinderen af op Jeugdzorg en vindt een kleinzoon dat hij te weinig tijd heeft om zijn oma te bezoeken. De populairste thema’s zijn eenzaamheid en pesten. Als je Anja vraagt of ze zelf al oplossingen kan bedenken, zegt ze: “Ik wil zelf niet te veel invullen, de crowd moet het doen.”

Zo is Anja: ze heeft tig – vaak sociaal-maatschappelijke – ideeën, werkt die uit, en als het ze zijn uitgewerkt probeert ze zich er niet al te veel mee te bemoeien. Op die manier zette ze tijdens haar studie studentensquashvereniging Beat It op. En met een ander project haalde ze de wereldpers: het Charity Wine Project in 2010. Anja reisde in het laatste jaar van haar studie met haar de wereld rond om wijnboeren te vragen om hun beste wijn ter beschikking te stellen aan een veiling in Hongkong. Het geld dat de veiling opleverde ging naar de Lao Rehabilitation Foundation in Laos. Anja en haar vriend verzamelden en verkochten 517 flessen wijn en haalden vervolgens met de veiling 513.000 dollar op.

“Na dat project moest ik wel even bijkomen”, zegt Anja, die op dit project afstudeerde. Daarna moest ze uitvogelen wat ze vervolgens wilde doen. Na een kort dienstverband was ondernemerschap voor haar de enige optie. “Grote niet-gouvernementele organisaties zijn me te bureaucratisch, ik wil me op een andere manier met mijn eigen bedrijf inzetten voor een betere wereld.”

Ze startte de onderneming Urban Seeds, waarmee ze duurzame vernieuwing realiseert. Crowd Effect doet ze ernaast en ze heeft nog veel meer ideeën. Ook op de Universiteit Utrecht, waar volgens haar veel meer gedaan kan worden om studenten in hun creativiteit te stimuleren. “Aan de universiteit zou meer ruimte voor innovatie kunnen komen. Het wijnproject heb ik helemaal op eigen houtje bedacht. Ik zou willen dat docenten meer bevlogen zijn om studenten te helpen met hun ideeën.”

Voor de UU heeft ze een plan voor een online platform om onderzoek van phd-studenten te presenteren. “Alles wat phd-studenten doen, is spannend. Maar niemand die het weet. Mensen hebben geen tijd om kennis te delen, er staat te veel druk op. Het zou mooi zijn als we met tekst, beeld en geluid toch deze kant van de wetenschap kunnen laten zien.”

Maar dat project heeft niet de prioriteit die The Crowd Effect heeft. Via crowdfunding proberen Anja en Elisa Het Grote Problemenboek gefinancierd te krijgen. Vervolgens kunnen lezers hun oplossingen op www.crowdeffect.nl plaatsen en wil Anja de meest populaire oplossing laten uitvoeren. Ze willen 13.000 euro inzamelen op de crowdfundingsite oneplanetcrowd. Momenteel loopt de teller hard richting de honderd procent, met nog ruim een week te gaan. En lijkt de crowdfundingcampagne te slagen.

Anja is ook niet het type voor mislukte projecten. “Het komt er sowieso. Mochten we de 100 procent niet halen, en daarmee de crowdfundingcampagne mislukken, dan kunnen we ook nog fondsen en sponsoren benaderen.” Daarna hoopt ze dat de inhoud van het project door veel mensen uit the crowd wordt opgepikt. Voor Anja is het project geslaagd als er op korte termijn een rijk gevulde database is. “Het zou mooi zijn als politici en zorginstellingen straks onze database gebruiken.”

Video van vimeo op de site http://www.crowdeffect.nl/

Tags: boek