Slow start voor Utrecht Marathon

Hans Donck in training voor zijn eerste 5 kilometer sinds 30 jaar.

De Utrecht Marathon zit qua deelnemers nog lang niet op het gedroomde aantal, maar volgens de organisatoren heeft dat tijd nodig. "Als we nu een mooi evenement neerzetten, zullen er volgend jaar veel meer mensen meedoen."

Het aantal deelnemers aan de eerste Utrecht Science Park Marathon, die op 22 maart in De Uithof plaatsvindt, koerst af op zo’n 4000. Dat is beduidend lager dan de 9000 lopers van het laatste marathonevenement in Utrecht in 2012. Nicoline Meijer, organisator namens het Utrecht Science Park (USP), is desondanks heel tevreden. “Voor veel mensen is de vorige marathon lang geleden. Als we nu een mooi evenement neerzetten, zullen er volgend jaar veel meer mensen meedoen.”

Nieuw leven voor marathon in Utrecht
De vorige marathonorganisatie kwam in opspraak toen bleek dat Nederlandse wedstrijdlopers veel meer prijzengeld kregen dan Afrikaanse lopers. Toen gemeente en provincie de subsidiekraan dichtdraaiden, was het gedaan met de Jaarbeurs Utrecht Marathon. Het USP blaast de Utrecht Marathon nu nieuw leven in, met een totaal ander parcours. Deze leidt langs De Uithof, stad en buitengebied.

“Een gezamenlijk sportevenement versterkt het community-gevoel in De Uithof”, verklaart Nicoline het besluit van het USP. “Bovendien is dit een manier om de parel die De Uithof is aan buitenstaanders te laten zien.”

Geen ideale planning van deze marathon
In de wandelgangen van de universiteit weerklinkt kritiek op de marathonplanning: de aankondiging in oktober zou veel te laat zijn. Meijer kent de geluiden, is het eens, maar kan het minpuntje verklaren. Een deel van het geld voor het evenement moest uit het Ondernemersfonds Utrecht komen, een potje waar alle ondernemers in Utrecht geld voor afdragen. Utrecht Science Park is via de Vereniging Samenwerkingsverband Uithofbeheer (VSU) in het bestuur van het Ondernemersfonds vertegenwoordigd maar stond aan de vooravond van een bestuurswisseling, wat het voor USP lastig maakte een toezegging voor geld te krijgen.

Andere kanttekening is het vroege tijdstip: het is de eerste marathon van het seizoen en je hebt alleen de koude wintermaanden om te trainen. Niet ideaal. Meijer is het daar niet mee eens: “Het is juist een goed tijdstip, omdat de hardloopkalender dan nog niet zo vol staat. En mensen die echt van lopen houden, lopen ook in december”, zegt de vrouw die zelf ervaren hardloopster is en meedoet op 22 maart.

Clinics voor dummies
De winter belette ook beginners niet om te gaan lopen, blijkt uit een volle clinic voor ‘dummies’, die sportcentrum Olympos aanbiedt. Hans Donck, medewerker administratieve processen en systemen, bereidt zich met de clinic voor op zijn eerste 5 kilometer sinds 30 jaar. “Ik wandel in de bergen, maar dit is toch anders.”

In de clinic zitten allerlei andere medewerkers van de universiteit, wat bijdraagt aan een Uithof-gevoel, vindt Donck. “Door een blessure was ik er een paar keer niet. Dat wordt direct gezien door de groep; mensen vragen er naar. En als ik op mijn werk andere lopers tegenkom, hebben we het meteen over het hardlopen.”

Hij ziet zelfs collega’s die elkaar nog niet kenden, maar nu na werktijd hardloopdates hebben. Dat is precies de bedoeling van het USP. Nicoline Meijer: “In de Faculteit Educatie van de Hogeschool Utrecht heten we op de dag zelf alle lopers welkom. Daar kunnen ze ook met elkaar kennis maken en ervaringen uitwisselen. Op die manier creëren we een leuke vibe rond de marathon.”

De deelnemende medewerkers komen overal vandaan. Zo bestaat het estafetteonderdeel van de marathon, met veertig ‘Uithof-teams’, ook uit teams van Nutricia, GenDx, Utrechtinc en SOON. Meijer: “Maar er kunnen nog veel meer bedrijven meedoen.”

Parcours belangrijker dan toplopers aan de start
Voor het USP zijn vibe en communitygevoel belangrijker dan een marathon waarbij toptijden worden gelopen. Bewust werd de organisatie uitbesteed aan 20Knots, dat inzet op breedtesport en duurzaamheid van sportevenementen. En dat betekent: geen startgeld en een bescheiden prijzengeld. De winnaars (man en vrouw) van de marathon krijgen 300 euro. Met een paar bonussen voor toptijden.

Kenianen zullen straks niet aan de start verschijnen. Een topdeelnemersveld is volgens Arjen de Ruyter van 20Knots niet nodig om aantrekkelijk te zijn voor lopers. “Hardlopers kennen de winnaar vaak niet en kijken echt niet naar welke tijden er zijn gelopen.” Afwisseling van het parcours doet volgens hem veel meer. Volgens De Ruiter heeft de Utrecht Marathon de potentie om net zo groot te worden als Amsterdam en Rotterdam. “We kunnen ongelimiteerd groeien: voor omkleedgelegenheid gebruiken we nu pas een derde van de capaciteit van Olympos. En de bereikbaarheid is perfect: er is nu een goede busverbinding - straks een tram - en er is een transferium.”

Man met de hamer
Deelnemer Koen van Wesel (24) hoeft over bereikbaarheid niet na te denken. De minor-student Aardwetenschappen woont aan het Salamancapad en kan rollend naar de start aan de Cambridgelaan. En vice versa. En dat is wel lekker, want hij zal he-le-maal kapot zijn na zijn hele marathon. “Ik heb de marathon van Rotterdam gelopen in 4 uur en 19 minuten. Na 35 kilometer kwam de man met de hamer langs, waardoor ik de laatste kilometers wandelend heb afgelegd.” Dat zal hem niet nog eens gebeuren. Daarom doet hij mee aan de Olympos-clinic voor gevorderden. Met topatleet Dirk Wijnalda als trainer.

“Het is fijn om met een groep te trainen, je motivatie groeit er door”, vindt Koen. “De trainingen zijn heel goed: niet alleen lopen, maar ook interval- en oefeningen voor andere spiergroepen dan je benen.” Koen weet dat hij straks weer bijna dood zal zijn. “Toch wil ik nog een keer de marathon lopen. Het gevoel na afloop is heerlijk: dat je het hebt gehaald! En dit keer wil ik niet wandelend over de finish, maar hardlopend. Binnen de 4 uur.”

Inschrijven voor de individuele afstanden is nog mogelijk.