Stripmaker Ype Driessen blikt terug op 10 jaar 3Hoog

De karakters van 3Hoog door de jaren heen, van links naar rechts: René, Merel, Jurre, Pien, Froukje, Olivier, Marjane, Karlijn, Ben, Willem en Steef.

Studentenfotosoap 3Hoog bestaat vandaag 10 jaar. Ype Driessen, de maker van de strip, doet voor de gelegenheid een boekje open over de smeuïge verhalen achter de schermen. Daarnaast verloten we drie 3Hoog-boeken.

3Hoog: de vroege jaren

Een strip over een studentenhuis, dan denk je natuurlijk aan ruzie over de afwas. Dit is de eerste aflevering die we maakten. Het is een goede introductie van de karakters: Pien, een kattige feministe, Karlijn, een eeuwige studente en Olivier, een verwaand balletje.

(Klik op onderstaande afbeelding voor een grotere versie)

Toen 3Hoog begon sloeg het gelijk in als een bom. Van ingezonden brieven tot huwelijksaanzoeken aan toe. Toen Olivier met een bierflesje een Hitlersnorretje maakte, leverde dat een enorme rel op.

Gek genoeg dachten veel lezers dat 3Hoog een real-life soap was; dat de karakters écht waren en gevolgd werden door de camera. Er kwamen ook heel veel reacties als: "Pien, plak die Olivier toch achter het behang.”

In werkelijkheid waren Pien en Olivier niet zulke grote tegenpolen als in de strip. Sterker nog: ze hadden een relatie, en zijn tegenwoordig gelukkig getrouwd! Karlijn heet in werkelijkheid Madeleen is niemand minder dan mijn zus. Toen we met 3Hoog begonnen was ze al een jaar of zes afgestudeerd!

Samen met Madeleen heb ik rond het verschijnen van het eerste 3Hoog-boek ook nog De Wereld Draait Door gehaald, maar die episode kan beter vergeten worden … .

Nog een leuk random feitje: bijfiguur Joost-Jan werd vertolkt door de inmiddels gevierde schrijver Joost de Vries, bekend van de romans Clausewitz en De Republiek. Hij was destijds stagiair bij het Ublad.

3Hoog: the next generation

Na drie jaar werd het tijd voor een nieuwe cast. Ik wilde verder met vier spelers en overwoog nog even een nieuwe naam: 4B. Maar een gevierd econoom zei me dat je nóóit je merknaam moet weggooien.

Naast de strip plaatsten we een oproep voor audities en uit het aantal aanmeldingen viel op te maken dat 3Hoog nog steeds heel populair was.

Ik wilde weer graag een bal (Willem) en een blondine (Steef) als karakters, en vulde die aan met een schattige huisjongste (Ben) en een uitwisselingsstudente (Marjane - vernoemd naar de Iraanse striptekenares Marjane Satrapi).

(Klik op onderstaande afbeelding voor een grotere versie)

Ironisch genoeg vertrok de uitwisselingsstudente na een half seizoen écht naar het buitenland, dus toen bestond 3Hoog weer uit drie spelers en klopte de naam ook weer.

De eerste serie 3Hoog maakten we gewoon bij mij thuis, maar inmiddels woonde ik niet meer zo studentikoos, dus weken we voor de nieuwe reeks uit naar het IBB en later naar het University College.

Een grote rel bleef dit keer uit - hoewel de toenmalige hoofdredacteur van het Ublad achteraf niet zo blij was met de strip over cocaïnegebruik onder studenten.

3Hoog III

Het is opvallend hoeveel 3Hoog-acteurs na een jaar of drie naar het buitenland vertrekken. Misschien om de roem te ontvluchten, misschien gewoon omdat het initiatiefrijke mensen zijn. Hoe dan ook: eind 2010 was ik toe aan een nieuwe cast.

Dit keer werden de acteurs iets meer getypecast. De nieuwe karakters waren Froukje, een no-nonsense babe, Jurre, een ruige kraker met een klein hartje en René, de anders-geaarde huis-ADHD’er.

(Klik op onderstaande afbeelding voor een grotere versie)

Mijn moeder dacht jarenlang dat ik de tatoeages van Jurre photoshopte, maar daarmee overschatte ze mijn ijver: ze zijn - uiteraard - gewoon echt.

Ik studeer zelf al lang niet meer, maar het verzinnen van grappen voor 3Hoog gaat nog altijd redelijk gemakkelijk. Ik lees me een beetje in, of ik ga een avondje eten bij Nico (René) op IBB, en ik heb zo weer een handvol onderwerpen.

Als niet-student begint het me steeds meer op te vallen dat studenten behoorlijk worden afgeknepen, en dat veel mensen ook nog eens een gek beeld van studenten hebben. Ik heb dat met deze aflevering aan de kaak willen stellen:

(Klik op onderstaande afbeelding voor een grotere versie)

Niet dat het helpt, natuurlijk ;-)

De toekomst

Wat zal de toekomst brengen? De nieuwste aanwinst voor 3Hoog is Merel, de opvolgster van Froukje. Binnenkort wil ik eens een reeks afleveringen maken over het verenigingsleven, want dat is tot nu toe eigenlijk altijd buiten beschouwing gebleven.

Terugkijkend valt het me op dat het studentenleven in tien jaar 3Hoog nauwelijks veranderd is, behalve dat het nu misschien wat korter duurt. Maar vrijwel alle grappen uit het eerste jaar van 3Hoog zou ik nu nog steeds kunnen maken.

Je kunt dit trouwens zelf ook nagaan, want er zijn drie 3Hoog-boeken verschenen waar je alle strips in terug kunt lezen! Je kunt ze bestellen op fotostrips.nl/boeken. We verloten ook drie boeken. Vertel welk boek je wilt hebben én waarom. Mail dubprijsvraag@uu.nl vòòr 1 februari om kans te maken.

En of ik zelf ben veranderd? Ach…