Student en de Tour: ‘Ik heb geen idee wat ik moet doen’

Meewerken aan de Tour de France Utrecht is een uniek kijkje achter de schermen, vrienden maken voor het leven en een once in a lifetime experience. Jazeker, de website van de Tour liegt er niet om. Maar zijn de Utrechtse studenten een beetje betrokken bij de organisatie van deze wereldgebeurtenis in eigen stad?

Dit weekend is het dan eindelijk zover: de Tour de France in Utrecht. Om de Tour tot een zo groot mogelijk succes te maken, hebben meer dan duizend vrijwilligers zich aangemeld om mee te helpen. Tourmakers, zo worden ze ook wel genoemd. “Ik wilde Tourmaker worden, maar tijdens mijn eerste bijeenkomst waren er alleen maar werklozen aanwezig”, vertelt studente Lisa (21) van Nederlandse taal en cultuur lachend. “Ik had gelukkig een goede reden om te stoppen toen bleek dat de vliegtickets naar Italië het weekend van de Tour het goedkoopst waren.”

Lisa trok zich terug als Tourmaker, maar er bleven genoeg studenten over die wel hun steentje bijdragen. Het exacte aantal is onduidelijk, volgens Gijs Boerwinkel, medewerker Communicatie en Persvoorlichting bij de Tour de France Utrecht. Wel kan hij vertellen dat de Tourmakers echt een mix zijn van allerlei soorten mensen: van student tot werkloze. “Ook de leeftijden lopen erg uiteen. De oudste tourmaker is al 79 jaar! Maar er helpen ook kinderen van 15 jaar mee.”

In totaal werken er maar liefst 1500 Tourmakers mee aan dit evenement. Zij vervullen taken van gastvrouw, die bezoekers een warm welkom en een gastvrij ontvangst bezorgt, tot medewerker transport, die alle benodigde materialen naar de plaats van bestemming brengt.

Tourmaker en studente Innovation Sciences Laura van Oers (23) helpt als medewerker parcours en publieksbegeleidster. “Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ik precies moet doen, maar ik zal het tegen de tijd dat het begint te horen krijgen. Ik heb al wel vernomen dat ik dichtbij de start sta, dus hopelijk kan ik nog wat wielrenners zien!” Niet dat Laura een groot fan is van wielrennen hoor. “Ik vind het vooral heel leuk dat zo’n groot evenement als de Tour in Utrecht  plaatsvindt. Daar wil ik graag aan meewerken.”

Tot dusver heeft Laura nog niet veel gedaan voor de Tour, behalve het bijwonen van twee bijeenkomsten. “Je kunt de werkzaamheden bij de Tour zo bont maken als je zelf wilt. Ik ben alleen naar de verplichte bijeenkomsten geweest, waar ik onder andere mijn outfit kreeg. Die is super cool, een beetje jaren negentig. Ook moet ik nog een verplicht examen verkeersregelen doen. Ik heb gehoord dat het een soort theorie-examen van twintig minuten is, dus dat moet wel lukken.”

UU’ers zijn niet alleen betrokken als Tourmaker, maar ook als vrijwilliger bij verschillende activiteiten. Eén daarvan is La Caravane d’Utrecht, een fietsende en muziek makende parade. Deze carnavaleske optocht vindt plaats op vrijdag en is een variant van de reclamekaravaan die aan iedere etappe van de Tour de France vooraf gaat. Daarnaast organiseren een aantal UU-studenten op zaterdag LOS! Festival in De Uithof. Zij zorgen voor muziek, eten en drinken naast één van de mooiste bochten van het parcours.

Ook zijn er geluksvogels als student Emo Peters (23) die zelfs studiepunten krijgen om mee te werken aan de Tour. Sinds vorig jaar loopt Emo voor zijn master Sportbeleid en sportmanagement stage bij de Tour de France Utrecht. “Ik ben een groot fan van de Tour de France. In totaal ben ik drie keer naar Frankrijk geweest om het evenement van dichtbij mee te maken. Toen ik hoorde dat de Tour naar Utrecht zou komen, wist ik: hier moet ik bij zijn!”

Emo wilde niet alleen toeschouwer zijn, maar juist écht betrokken worden bij de organisatie. “Deze stage kwam als geroepen. Ik ondersteun de projectsecretaris met het opstellen van een planning voor de organisatie en het afleggen van verantwoordelijkheid aan de gemeenteraad. Ook help ik onderzoekers van het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap bij een onderzoek naar de legacy van de Tour. We houden enquêtes bij activiteiten om achteraf te kunnen bepalen wat de Tour voor de stad Utrecht heeft opgeleverd.”

Over de resultaten van de onderzoeken die Emo voor het departement doet, kan op dit moment nog niet veel gezegd worden. Wel heeft Emo al gehoord dat de bezoekers de eerste activiteiten met een 8,5 gemiddeld hebben beoordeeld – maar liefst een punt hoger dan de doelstelling. De eerste echte resultaten zullen op 24 september worden gepresenteerd.