Student en nieuws: Achtuurjournaal of nieuwsapp

Films, tv-series, muziek en nieuws komen tegenwoordig online binnen. Radio, tv of krant zijn old school. Maar is dat zo?  DUB vraagt het een paar studenten. “Ik check de app van Nu.nl.”

Wie: Laurens Bakker (19)
Studie: eerstejaars Natuurwetenschap & Innovatiemanagement
Woont: nu nog bij zijn ouders in Hilversum, maar verhuist in oktober naar een studentenhuis in Utrecht

Waar haal jij je nieuws vandaan? "Het Achtuurjournaal, Spits of Metro en de Gooi en Eemlander. Bovendien word ik elke ochtend wakker met het nieuws op Sky Radio op mijn wekkerradio."
Goed op de hoogte dus? "Ja, maar alleen van zaken die me echt interesseren. De ontwikkelingen rondom Syrië bijvoorbeeld volg ik echt. Daar heb ik laatst een goede BBC-documentaire over bekeken via Youtube."
Gebruik je nog meer online-kanalen om op de hoogte te blijven van wat er in de wereld gebeurd? “Ja, soms Google ik zaken waar ik meer over wil weten en op mijn smartphone check ik de app van Nu.nl. Maar geen achterklap hoor, dat sensatienieuws interesseert me niet."
Is het nieuws een terugkerend onderwerp van gesprek in je vriendenkring? "Mwoah, zo af en toe. Het is niet het belangrijkste in elk geval. We hebben het vaker over vrouwen."

Wie: Simon Dokter (22)
Studie: tweedejaars Algemene Sociale Wetenschappen
Woont: in een studentenhuis in Utrecht

Welke media gebruik jij het meest? "Mijn smartphone om te bellen, sms-en en whatsapp-en. En verder zit ik op mijn laptop veel op Facebook. Ik gebruik media vooral voor entertainment en het sociale aspect."
Al een blik op het nieuws geworpen vandaag? "Niet echt. Ik hoorde het vaag op radiozender Slam FM, maar daar krijg ik meestal maar de helft van mee."
Hoe blijf jij op de hoogte van wat er in de wereld speelt? "Ik ben niet zo'n nieuwsfreak eigenlijk. Ik lees af en toe de Volkskrant bij mijn ouders thuis. Meestal iets uit het wetenschapskatern. Verder kijk ik gemiddeld zo'n uurtje per dag tv met mijn huisgenoten, maar dan wel het liefst naar sportkanalen."
Zou je graag beter op de hoogte zijn van het nieuws? "Ik merk dat ik wel minder mee krijg van het nieuws sinds ik student ben. Op zich zou ik het wel wat beter bij willen houden, maar ik kan me er op dit moment niet echt druk om maken."

Wie: Loes de Jong (23)
Studie: onderzoeksmaster Educational Sciences: Learning in Interaction
Woont: in een studentenhuis in Utrecht

Hé, een krantlezer? "Ja, ik heb sinds een maand een abonnement op de Volkskrant en tot nu toe bevalt het erg goed. Ik merk nu al dat ik beter kan meepraten over zaken die spelen."
Hoe merk je verder trends en nieuwswaardigheden op in je omgeving? "Het landelijke en internationale nieuws krijg ik mee via de radio. Ik luister vaak naar 3FM, dus ik vang altijd wel iets op van het nieuws. Voor nieuws en trends in mijn dagelijkse omgeving gebruik ik vooral Facebook. Daar zie ik geregeld nieuwtjes over wat er speelt in Utrecht. Dan klik ik op de link, lees ik het en ben ik weer up to date. Ook trek ik weleens dingen na op internet die ik op de radio of via via heb gehoord."
Kijk je ook nog weleens naar de televisie? "Af en toe. Ik kijk het liefste naar misdaadseries en crimi's als Penoza en Borgen, maar ook wel naar shitprogramma's hoor. En als ik moet kiezen tussen een film of het nieuws ga ik toch voor de film moet ik bekennen."

Wie: Ramiro Oosting (26)
Studie: master Arbeids- en Organisatiepsychologie
Woont: in een studentenhuis in Utrecht

Ben jij iemand die weet wat er speelt in de wereld? "Ja, dat denk ik wel. Ik kijk iedere dag het NOS-journaal en geregeld actualiteitenprogramma's als Pauw en Witteman, De Wereld Draait Door en Eén Vandaag. Omdat ik vaak met de trein reis, lees ik ook Metro of Spits."
Hoe volg je het journaal met het onregelmatige ritme van een student? "Ik probeer het NOS-journaal van 20 uur te kijken en als ik dat niet haal, het journaal van 22 uur of de herhaling daarvan om half een. Eén van die drie lukt altijd wel. Ik kijk nooit iets terug op Uitzendinggemist, ik vind programma's kijken via de televisie toch het fijnst."
Luister je nog weleens naar de radio of kies je zelf de muziek die je wilt horen? "Ik luister niet naar de radio. Ik gebruik vooral kanalen op internet, zoals Spotify en Youtube, om nieuwe, toffe muziek te ontdekken. Ik lees ook weleens muziektips in de krant, die ik dan vervolgens op zoek via internet."
Ben jij van mening dat studenten vandaag de dag goed op de hoogte zijn van het nieuws?
“Ik denk dat veel studenten wel weten wat er ongeveer speelt, maar iets weten is iets anders dan echt weten waar je het over hebt."

Wie: Saskia Breure (19)
Studie: eerstejaars Natuurwetenschap en Innovatiemanagement
Woont: in een studentenhuis in Utrecht

Wat zijn de media die jij dagelijks gebruikt? "Mijn smartphone, laptop, iPod en de televisie van mijn huisgenoten ha, ha."
Wat doe je voornamelijk op je laptop? "Ik gebruik hem vooral om dingen op te zoeken voor mijn studie op sites als Google en Wikipedia. Daarnaast zit ik veel op Hotmail, Facebook, Nu.nl en Blackboard." Download je ook muziek van internet? "In muziek downloaden ben ik erg lui. Meestal loop ik achter of neem ik de afspeellijsten van anderen over. Ik luister nu vooral top-100 muziek als Mumford and Sons en Florence and the Machine."
Waar haal jij je nieuws vandaan? "Ik doe mijn best om het Achtuurjournaal te volgen op televisie of actualiteitenprogramma's zoals De Wereld Draait Door. Maar dit lukt niet altijd helaas. Verder gebruik ik de nieuwsapp van Nu.nl op mijn smartphone."
Is het moeilijk voor studenten om op de hoogte te blijven van wat er speelt in de wereld denk je? "Het is lastig dat je als student vaak een druk en onregelmatig leven hebt. Overdag studeer je en 's avonds ga je drankjes doen, sporten of heb je andere vormen van ontspanning. Het nieuws schiet daar dan nogal eens bij in.”