Student op reis: ‘Zelf zou ik nooit een reis naar Voronezh boeken’

Aegee'ers op reis in Polen en Moldavië, foto's van Aegee

Twee weken Russisch leren in een stad waar je vrienden nog nooit van hebben gehoord; in Brno ontdekken hoe groepsdynamieken werken en naar een paard-en-wagenrace in Moldavië. Wanneer je in je eentje op vakantie gaat naar een Aegee-land, val je van de ene in de andere verrassing.

De Europese studentenvereniging Aegee, die in vrijwel elke Europese studentenstad een afdeling heeft, organiseert al bijna twintig jaar Summer University voor haar leden. “Het is één van onze oudste projecten”, zegt Diede Oudenampsen, secretaris van Aegee-Utrecht.

De verschillende afdelingen organiseren tijdens de zomervakantie een programma van ongeveer één tot drie weken voor leden van andere Aegee-verenigingen. Nederlandse studenten gaan naar bijvoorbeeld Moldavië, Italië en Turkije. Terwijl studenten uit die landen naar Nederland komen. Het is een uitwisseling waarvoor dit jaar bijna drieduizend leden in heel Europa zich aanmeldden, van wie zestig uit Utrecht. Het idee om een land te ontdekken “via de ogen van de mensen die er wonen” spreekt aan, zegt Oudenampsen.

Het idee is dat uit elk land slechts een deelnemer wordt uitgezonden naar een andere stad. Op die manier ben je tijdens de uitwisseling niet alleen de enige Utrechter, maar ook de enige Nederlander in een groep internationale studenten. Spannend is dat wel, eenzaam niet. “Iedereen is alleen, dus je leert elkaar snel kennen.”

De Utrechtse leden konden dit jaar kiezen uit 75 bestemmingen. Je mag je voorkeur uitspreken voor een stad over de grens, maar Summer University bepaalt wie wordt toegelaten. Zij zorgt voor een goede mix van nationaliteiten en sekse. Op die manier, zo is het idee, wordt de diversiteit bewaakt en kan er vanuit verschillende invalshoeken naar een onderwerp zoals bijvoorbeeld de rechten van de mens worden gekeken.

Het doel van de Summer University is om de leden een realistisch beeld van Europa te laten zien in plaats van het toeristische plaatje. Oudenampsen: “Door de culturele uitwisseling tussen studenten uit verschillende landen hopen we dat ze elkaar iets beter gaan begrijpen.”

Die kennisoverdracht gebeurt lang niet altijd in een formeel jasje, zegt Diede die zelf twee jaar geleden met Summer University naar Polen ging. “Elke stad die een programma organiseert, mag zelf bepalen hoe inhoudelijk ze dat maken.”

“Tijdens mijn reis hadden we bijvoorbeeld een avond bij het kampvuur. Die is mij bijgebleven, omdat er iets heel stoms voorviel. Er was een meisje uit Griekenland dat wel had gegeten, maar eigenlijk nog honger had. Ik had nog een heleboel eten, dus ik bood haar dat aan. Vanuit mijn Nederlandse achtergrond ben ik gewend dat mensen dan meteen zeggen “ja graag” als ze iets willen. Maar in Griekenland – zo bleek - is het onbeleefd om meteen toe te happen. Ik drong dus niet verder aan, terwijl later bleek dat ze mijn eten graag had gehad. Ze had nog steeds honger. Als je zoiets meemaakt, realiseer je je dat wat jij normaal vindt, niet normaal hoeft te zijn voor een ander.”

Het is een ervaring die herkenbaar is voor Maria Zwartkruis (20), student Biomedische Wetenschappen, die twee jaar geleden op een andere reis naar Polen ging. “Wij zijn in Nederland best wel direct, terwijl het in andere delen van Europa niet beleefd is om zo direct te zijn. Door dat soort verschillen te begrijpen zorg je voor minder irritatie.”

“We hebben het over cultuurverschillen gehad”, herinnert ook Mireille Voorendt (21), student Geschiedenis, zich. Zij ging vorig jaar twee weken naar Moldavië. “Er was de ruimte om alles te bespreken, maar we gingen natuurlijk vooral in op de cultuur van Moldavië. We leerden dansen, spreken en koken. Dat is echt anders dan als je alleen reist. Dan blijf je toch wat meer in je eigen wereldje hangen. Je bekijkt dingen door je eigen ogen.”

“Je beleeft een land echt heel anders dan dat je er met je vrienden heen zou gaan”, beaamt Kewin Ogink (19). De student Biologie ging afgelopen zomer met Aegee naar Rusland en reist deze zomer naar Azerbeidzjan. “Ik heb allemaal uitstapjes gemaakt die je zelf niet zo snel zou doen. Ik denk dat als ik zelf op reis was gegaan, ik überhaupt nooit in Voronezh in Rusland terecht was gekomen.”

Slapen doe ik thuis wel weer

Maar een land ontdekken door de ogen van een local kan ook best intensief zijn. ontdekte Mireille in Moldavië. Bijna elk uur van de twee weken werd benut om het land, de cultuur en haar inwoners beter te leren kennen. Elke avond werd er tot diep in de nacht gedanst om vervolgens vier uur later weer in de bus te zitten naar Roemeense taalles, een paard-en-wagenrace, een klooster voor een nagespeeld Moldaavs huwelijk of een grote wijnstad onder de grond.

“Moldaven zijn enorm trots op hun land en cultuur, dus ze waren super blij dat ze alles aan ons konden laten zien. Ze hadden ook veel ruimte om activiteiten voor ons te organiseren. Elke deelnemer betaalt ongeacht in welk land je bent, per dag 12 euro voor activiteiten. Met dat bedrag kun je in Modavië natuurlijk veel meer doen dan in Nederland.”

“Ja slapen moet je na de Summer University doen”, beaamt ook Maria. Ze herinnert zich dat ze soms zo moe was van het programma dat ze heel even naar huis verlangde, maar als ze dan de gezichten van de enthousiaste organisatoren zag, dacht ze: “Slapen doe ik thuis wel weer”.

Cijfers

Totaal aantal studenten dat zich in Europa heeft aangemeld voor een Aegee-vakantie: 2767
Aanmeldingen van Aegee-Utrecht leden: 60
Aanmeldingen voor de Summer University van Aegee-Utrecht samen met Amsterdam en Delft: 63