Studenten hebben dorst en gaan massaal aan het speciaalbier

Anne Rietveld heeft nooit zoveel met het wat laf smakende studentikoze Bavariabiertje gehad. Ze is een wijnliefhebber. Maar nu  om haar heen steeds meer mensen een speciaalbiertje bestellen, vraagt ze zich af wat daar nu zo bijzonder aan is.

Ik wijk behoorlijk af van de gemiddelde student die biertjes achteroverslaat alsof het water is. Zelf ben ik meer gecharmeerd van een goed glas wijn waar je aandachtig van drinkt. Maar steeds vaker zie ik dat op het terras niet een pilsje wordt besteld, maar een Pepper Rebellion, Ceaux Bastard of een iets bekendere La Trappe dat voor mij nog steeds exotischer klinkt dan een Kriek die ik sporadisch drink.

Hoe blij zullen deze studenten zijn nu de populaire Bockbierfestivals in de lente en de herfst op het Ledig Erf er het rondreizende wijn- en speciaalbierfestival Dorst bijkrijgen begin september. Dorst is – jawel - het zusje van foodtruckfestival Trek dat deze Pinksteren in Utrecht is. Op Dorst is er keuze uit meer dan 70 speciaalbieren en 70 verschillende wijnen. Hoe kun je strakjes beter het collegejaar beginnen, dan met een ambachtelijk gebrouwen biertje in je hand?

Hoewel pils nog steeds het meest gedronken wordt, is de consumptie van speciaalbieren niet alleen in Utrecht de laatste paar jaren flink toegenomen. Logisch wellicht als ook het aantal ambachtelijke bierbrouwers in Nederland groeit: in 2015 waren er al zo’n 330 microbrouwerijen waarvan er 150 aangesloten zijn bij het Klein Brouwerij Collectief (KBC) waarvan alle leden zich bezig houden met de ontwikkeling, productie en verkoop van bier naar eigen receptuur. Een trend overigens die is komen overwaaien uit de Verenigde Staten.

Maar wat maakt speciaalbier nu zo speciaal? Zowel de ingrediënten als het brouwproces en de technieken maken speciaalbier anders dan een pilsje. Maar het gaat veel bierdrinkers niet alleen om de smaak, maar ook om de ‘beleving’ – het verhaal achter het biertje. En dat maakt speciaalbier hip, zo leer ik.

Neem het bier van de kleine Utrechtse brouwerij Ceaux van Ko Hendriks. Toen hij voor zijn studie stage liep in India, kon hij daar nergens een lekker biertje krijgen en ontstond het idee om zelf wat te brouwen. Terug in Nederland voegde hij de daad bij het woord. Dit bleek een goede beslissing, want inmiddels wordt Ceaux gedronken in ieder Utrechts café dat speciaalbier aanbiedt.

Vincent Gerritsen, één van de brouwers achter het Nijmeegse Katjelam het merk dat (af en toe) verkrijgbaar bij Kafé België, is de bierbrouwerij ingerold toen hij bij de biercommissie van zijn studievereniging ging. “Ik was liefhebber van Engelse en Amerikaanse stijlen bier, en deze waren toen nog slechts terloops verkrijgbaar in Nederland.”

Volgens Sanne Bijlsma van het Bockbierfestival waardoor het Ledig Erf al jaren dichtslibt, willen mensen steeds meer variatie in bier en willen ze het liefst elke keer verrast worden door een nieuwe smaak. “Brouwerijen spelen hier handig op in door meer te experimenteren met verschillende ingrediënten en door veel seizoensbieren te brouwen. We zien dat tijdens het Bockbierfestival ook steeds meer vrouwen speciaalbier drinken; dat komt natuurlijk ook doordat het aanbod steeds groter wordt.”

Ko Hendriks vergelijkt de populariteit van speciaalbier met de behoefte van mensen om liever af en toe een goed (en dus duurder) stuk vlees te eten, dan vaker en goedkoper een lapje. “Tien jaar geleden dronken mensen veel meer een pilsje, maar inmiddels wordt bier drinken ook echt een beleving. Mensen vinden het leuk om verschillende speciaalbiertjes te proeven. De foodtrend draagt daar ook aan bij en dat vind ik een erg leuke ontwikkeling. Een speciaalbiertje is wel vaak wat heftiger dan een pilsje, in smaak en alcoholpromillage.”

Ook Vincent Gerritsen denkt dat de populariteit van speciaalbier kan worden verklaard, omdat lokale producten en ambachtelijke ondernemingen een trend zijn. “Bier is daarnaast een laagdrempelig en heel breed product. Voor iedereen, voor elk moment en voor elke smaak is wel een biertje te vinden.”

Toch zullen sommige drinkers van speciaalbier zo nu en dan teleurgesteld zijn omdat hun favoriet niet meer te koop is. Dat komt onder meer doordat microbrouwers moeilijker aan hop kunnen komen door een slechte oogst en de toegenomen concurrentie. Kleine brouwers moeten daarom op zoek naar andere hopsoorten en brouwen andere biertjes. Daar liggen kansen voor de liefhebbers van nieuwe smaken en nieuwe verhalen.

Tags: alcohol