Studenten komen uit de kast bij Midzomergracht Festival

DJ’s Dragqueens, theatergroep De Roze Vloer en speeddaten met de Gemeente Utrecht. Het Midzomergracht Festival staat in het teken van seksuele diversiteit. Studentenhomovereniging Anteros doet ook mee en organiseert de studentenspelen in het Griftpark.

“Denk niet wit, denk niet zwart, maar in alle kleuren van de regenboog.” Van vrijdag 19 juni tot en met zondag 28 juni staat Utrecht tijdens het Midzomergracht Festival in het teken van seksuele diversiteit. Door overeenkomsten tussen homo – en heteroseksuelen te benadrukken in plaats van verschillen, wordt meer acceptatie van lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen en transgender (LHBT) gestimuleerd. Op initiatief van Stichting De Overkant biedt deze editie een podium voor in totaal 25 Utrechtse LHBT-organisaties, die zichzelf laten zien via theater, film, sport, literatuur en feesten. Alle activiteiten zijn voor iedereen toegankelijk.

Dit jaar is het festival grootser aangepakt dan ooit, door een openingsshow op de Neude met DJ’s, dragqueens en dansers. Dankzij een succesvolle dag vorig jaar, zijn er op de afsluitende Parkdag in het Griftpark niet alleen ‘s middags optredens, theatervoorstellingen en workshops, maar nu ook in de avonduren.

Klinkt goed, maar wat is er te doen voor studenten? Cees van Eijk, bestuursvoorzitter van het festival, noemt de Parkdag, de openingsshow en dansen op gayfeest PANNDORA het hoogtepunt. “Je kunt ook kleinschalige dingen doen, zoals BBQ-en met jongerengroep Kleurrijk Utrecht in de Cambridgelaan (Uithof), een documentaire bekijken over LHBT’s in Turkije of naar het improvisatietheater van De Roze Vloer Op. Studenten kunnen volgens van Eijk ook politici ontmoeten, zoals speeddaten met de Gemeente Utrecht. “Ambtenaren van volksgezondheid, welzijn en wonen nodigen iedereen uit op een open spreekuur, waar je alles kwijt kunt over seksuele diversiteit. Dat kan gaan over hoe je aangeschreven wil worden als LHBT-er, of dat je vindt dat er meer aandacht voor dit onderwerp moet komen.”

Voor studenten zijn er op het festival ook de borrels en spelletjes van studentenhomovereniging Anteros. Voorzitter Danny van Lith (21) legt uit dat zij meedoen omdat er ook naar studenten moet worden gekeken, als het gaat om homo-emancipatie. “Onze leden kunnen niet overal zichzelf zijn, omdat ze bijvoorbeeld met specifieke vragen rondlopen als ‘wanneer kom ik uit de kast’ en ‘hou ik van mannen of vrouwen‘?

Voor zulke gesprekken is bij studentenborrels- en activiteiten van andere verenigingen vaak geen geschikt moment. Bij ons krijg je een heel ander gesprek: onze leden vinden het niet raar om daarover te praten of vragen over die thema’s te beantwoorden.” Om kennis te maken met Anteros kun je naar de open borrel in Café BodyTalk gaan of meedoen met studentenspelen in het Griftpark. Daar kun je je uitleven met roze triviant, gayweerwolven en pinkbeerpongen.

Van Lith: “Met die spellen willen we mensen niet in hokjes plaatsen, maar hen leren daarbuiten te denken. We willen dat iedereen zichzelf kan zijn en zich op zijn plek kan voelen, wie je ook bent.”

Tags: anteros