Studenten Nieuwe Media pitchen eigen blogs

De redactie van blogcollectief Gestrikt

Zes groepen studenten van de bachelorcursus Practicum Nieuwe Media zijn vijf weken in de weer geweest met het opzetten van hun eigen blogcollectieven. Het beste collectief werd gekozen door een jury met twee DUB-redacteuren. Gestrikt won: “De strik is met een knipoog. Net als verleidende reclame”.

De bachelorcursus Practicum Nieuwe Media valt onder het departement Media- en Cultuurwetenschappen. Studenten van verschillende opleidingen nemen deel aan de tien weken durende cursus die vooral gericht is op de praktijk. Het is een verplicht onderdeel binnen deze opleidingen. Eén van de onderdelen van het practicum is het publiceren van een zogenaamd blogcollectief. Met een duidelijke missie en een goed afgebakende doelgroep moesten de studentenredacties binnen vijf weken hun blog kunnen meten met onder andere de website van DUB.

Uit zes blogcollectieven werd Gestrikt de winnaar van de pitch. De zes redacties moesten tijdens de pitch in het kort vertellen wat hun missie is met de blog. Gestrikt gaat over het gebruik van verleidende marketingstrategieën: persuasive marketing. Met acht man sterk ontwikkelde de redactie van Gestrikt de blog. “Het idee ontstond eigenlijk meteen. We hebben gekeken welk onderwerp geschikt was om iedereen onder te scharen”, vertelt Mia, studente Communicatie- en Informatiewetenschappen. “We kwamen vrijwel gelijk uit op marketing, persuasive en sociale media”, vult Anita aan, ook studente Communicatie- en Informatiewetenschappen.

Volgens de jury heeft de redactie van Gestrikt goed nagedacht over de manier waarop je een verhaal moet brengen: een grappige kop, een leuke uitstraling. “De twee eindredacteuren hebben een format gemaakt voor de teksten. Een pakkende kop, een mooie uitsmijter aan het einde, passende plaatjes en tussenkopjes”, zegt Naline. “Elke alinea in een artikel zou je ook als één stukje kunnen lezen. We hebben rekening gehouden met de vluchtigheid van de lezer.”

Via sociale media als Facebook heeft de Gestrikt-redachtie gezocht naar een merknaam. "De naam Gestrikt is voortgekomen vanuit de poll die we binnen onze Facebookgroep hebben geplaatst. Zo kon de hele redactie mee-brainstormen en de naam met de meeste stemmen is het geworden", zegt Naline. De acht studenten kregen allemaal een rol toegewezen (als eindredacteur, technicus etc.), leverden zelf ideeën voor artikelen aan en hadden elke week een redactievergadering. Al vrij vroeg in de het practicum stond Gestrikt online en konden zij zich focussen op de details. “Zo konden we de ontwikkeling van het blog laten zien”, aldus Mia. Als voorbeeld hebben zij onder andere de website van de jongens van Het Rondje van Pavlov gebruikt. Zij hebben de studenten ook een gastcollege gegeven.

Vijf weken lang waren de verschillende groepen bezig met het maken van een blogcollectief en leerden zij onder andere software te programmeren. “Het is de eerste keer dat ik in de praktijk dit doe,” zegt Mia. “We leerden bijvoorbeeld ook vergaderen. Het is een hele mooie toevoeging aan de theorie”. Anita vult haar aan: “Je kan door het bloggen aan je vrienden laten zien wat je doet en waar je nou eigenlijk mee bezig bent.” Voor veel universitaire studenten is praktijkervaring binnen de universiteit ook niet weggelegd. Daarom ervaren de drie studentes dit practicum als positief. Naline: “Er is behoefte aan die praktijk. Je merkte in de werkgroepen ook dat iedereen enthousiast was”.

De redactie van Gestrikt heeft ook strubbelingen gekend tijdens het maken van de blog. “Ik vond het lastig om wetenschappelijke teksten te vertalen naar een leesbare tekst. Het was heel leerzaam, maar  ik vond lastig om de essentie uit zo’n tekst te halen”, legt Mia uit. Op de dag van de deadline ging het ook niet helemaal naar verwachting. “Het was dramatisch. De website functioneerde ’s ochtends ineens niet meer. De server lag eruit en wij waren uit de lucht. Voor de deadline deed hij het gelukkig weer”, zegt Anita.

Naast de winnende blog waren er nog vijf andere blogs met ieder zijn eigen thema. Appelfris, The new business man, Bliksoep, Meer dan Dom en G Follow Me deden mee aan de pitch, maar scoorden minder goed bij de jury. “Meer dan Dom had ook een leuk en realistisch concept. Dat was wel onze grote concurrent”, zegt Mia.

De redactie van Gestrikt wilt graag doorgaan met het blogcollectief. “Dan hebben we wel gastbloggers nodig om de toekomst van ons blog veilig te stellen. Omdat het zo breed is, is het voor externe partijen wel ontzettend leuk om te doen,” zegt Anita. “Wij gaan er in ieder geval helemaal voor!”De eerste vijf weken van het Practicum Nieuwe Media is nu voorbij. De aankomende paar weken gaan de studenten een crossmediale campagne opzetten. Dat gaat niet samen met het blog, maar Gestrikt hoopt er verder mee te gaan.