Studenten plakken post-its op UU-computers

Het overgrote deel van de universitaire medewerkers sluit de computer niet goed af aan het einde van de dag. Daar kwamen twee studenten achter, die in het kader van een duurzaamheidsactie post-its plakten in het Bestuursgebouw en in de Universiteitsbibliotheek.

Deur van redactie UbladVerbaasde blikken maandagochtend in het Bestuursgebouw van de Universiteit Utrecht. Computerschermen zijn beplakt met post-its. Sommige roze, andere geel. Gelukkig hangt er een briefje aan de deur met tekst en uitleg.

Wat is er aan de hand? Studenten uit de VUUR-fractie in de universiteitsraad werken mee aan de duurzaamheidscampagne ‘Wat doe jij uit?’ Deze campagne is onderdeel van het internationale klimaatinitiatief 10:10, dat sinds enkele jaren op 10 oktober het verminderen van onnodig energieverbruik stimuleert.

Lucinda van Ewijk en Viola Salemans van VUUR zijn vrijdag na vijf uur ’s middags en zondag alle kamers in het Bestuursgebouw en in de Universiteitsbibliotheek in De Uithof langsgegaan om de computers te beplakken met post-its. Een roze post-it met een smiley voor uitgeschakelde apparaten, een gele post-it voor computers, beeldschermen, koffie-apparaten en dergelijke die nog aanstonden.

Niet iedereen was meteen overtuigd. Van Ewijk “Er waren vrijdag mensen die zeiden ‘leuke actie, maar ik zet hem niet uit’. Die wilden documenten waar ze aan werkten open laten staan in het weekend, zodat ze er maandag mee door konden gaan. Ik denk dan: sla het bestand op en sluit je computer af."

Lucinda van EwijkVerder zijn de reacties vooral positief, vertelt Van Ewijk. Diverse medewerkers namen al de moeite om een aardige mail te sturen.

De studenten konden met behulp van een medewerker van de beveiliging vrijwel alle werkkamers binnenkomen. De actie was vooraf goedgekeurd door algemeen directeur Joop Kessels, FSC-directeur Ineke van Oosten en CvB-lid Hans Amman. In het begeleidende briefje dat Van Ewijk en Salemans in de werkkamers ophingen, wordt benadrukt dat persoonlijke spullen of documenten onberoerd zijn gelaten.

Uiteindelijk bleken meer apparaten áán dan úít te staan. Van Ewijk: “De overgrote meerderheid laat het scherm of de computer aan. De droevige smileys waren er snel doorheen."

Of de computer van collegevoorzitter Yvonne van Rooy correct afgesloten was, durft ze niet te zeggen. “De sleutel van haar kamer was er niet.” De computer van Hans Amman stond wel uit, aldus Van Ewijk.

Tags: duurzaam