Studenten starten site om creatieve spinsels van jonge talenten te publiceren

Campuscolumnist worden bij DUB is één mogelijkheid om je schrijftalent te etaleren. Een aantal studenten Geesteswetenschappen doet het anders. Ze startten het platform SPAT, waar jonge talenten hun creatieve spinsels aan de rest van de wereld kunnen laten zien.

Studenten moeten een goed cv opbouwen en zichzelf onderscheiden, menen de studenten Geesteswetenschappen  Lisa Dekker, Céline van Dijke en Lotte van den Heuvel. Alleen een studie is anno 2015 niet meer voldoende en bovendien te theoretisch. Er moet ervaring in de praktijk opgedaan worden. Zo is het idee voor SPAT ontstaan – ook wel Schrijf Platform Aanstormend Talent, een podium voor beginnende journalisten die zichzelf willen profileren en hun vaardigheden willen ontwikkelen.

Op de site staan nu nog verhalen van de drie studenten. Zo schreef Lotte een verhaal over de stoffen die vrijkomen bij liefdesverdriet en Lisa over de plus- en minpunten van de nieuwe Apple Watch. Céline en Lisa schreven een uitgebreid verhaal over de iPad in het onderwijs.

Wat maakt SPAT anders dan andere online platforms?
Lisa: “Beginnende redacteuren krijgen bij ons de mogelijkheid om zelf een onderwerp met een academische invalshoek op het gebied van media, cultuur en lifestyle aan te dragen. Wanneer dat idee in overleg met ons is goedgekeurd, mogen ze gaan schrijven. Er is vervolgens niemand die hun schrijfstijl achter de schermen nog beperkt.”

Hebben beginnende redacteuren niet juist behoefte aan wat feedback?
Lisa:“De hoofdredactie kijkt nog wel inhoudelijk naar het stuk en de eindredactie naar de spelling en grammatica, maar zij zullen beiden niet het stuk herschrijven. Op deze manier blijft het artikel wel echt van de auteur en kan hij of zij ook daadwerkelijk een eigen schrijfstijl ontwikkelen. We willen ook nog bijeenkomsten gaan organiseren waar redacteuren met elkaar ideeën kunnen uitwisselen en artikelen kunnen bespreken. Hun publicaties blijven staan op onze website, dus de schrijvers kunnen artikelen van elkaar lezen en zo van elkaar leren.”

Is er een strenge selectie om bij jullie aan de slag te kunnen?
Céline: “Het is in ieder geval niet zo dat iedereen zomaar bij SPAT aan de slag kan. Je moet wel kunnen schrijven en taalgevoel hebben. Bij drie spelfouten in een sollicitatie haken we echt af. Om daarachter te komen, sturen sollicitanten ons een motivatie, cv en twee (studie gerelateerde) artikelen. Ervaring in de journalistiek is absoluut geen vereiste, maar de schrijvers moeten wel enthousiast en ambitieus zijn – zo profileren wij ons immers ook.”

Wat verwachten jullie van de toekomst van SPAT?
Lisa: “We hopen natuurlijk dat er dagelijks veel bezoekers naar onze website zullen komen. Wat wij die lezers te bieden hebben? Laagdrempelige achtergrondartikelen, die academisch van aard zijn. Maar om dat te bereiken moeten we wel eerst meer redacteuren werven, zodat we dagelijkse content op onze website krijgen en lezers weten wat ze kunnen verwachten. Bovendien willen we op de lange termijn gaan investeren in een camera, om ook kleine reportages te kunnen gaan maken.”

Heb je affiniteit met de journalistiek? Dan kun je de nieuwe campuscolumnist van DUB worden! Iedereen die op 1 januari 2015 aan de UU verbonden is, als medewerker of student, kan meedoen. Schrijf twee columns van maximaal 400 woorden en stuur die voor 1 december 2015 naar Ries Agterberg. De winnaar krijgt het Erik Hardeman-stipendium van 1000 euro. Elke twee weken wordt een column op DUB gepubliceerd.