Terugblik op de UIT: Geen grote feesten, maar wel weer contact tussen studenten

Met megafoons werd gewezen op de coronaregels. Fotos in dit artikel: Eva de Koeijer/DUB

Al een jaar lang is het bestuur van de UIT bezig met het organiseren van de Utrechtse introductieweek. Maar lange tijd was onduidelijk wat nu eigenlijk wel en niet zou mogen. “Het was een zwaar jaar met heel veel schakelen en crisismanagement. Het is alsof je een legotoren opbouwt, en elke keer als hij bijna staat wordt hij voor je neus omgegooid”, kijkt voorzitter en functionaris acquisitie Nabil Asaksak dit weekend terug.

Uiteindelijk kwam de goedkeuring voor het programma een week voor de UIT zou beginnen. De studenten hoefden zich niet te laten testen, maar de anderhalve meter moest wel gewaarborgd worden. Door die coronaregels moest goed worden nagedacht over de uitvoering.

Afstand houden
Dit jaar wilde het bestuur van de UIT zich vooral focussen op elkaar weer kunnen zien na anderhalf jaar binnen zitten. De informatiemarkten in het Griftpark en op Olympos stonden tijdens deze editie centraal. Daar was het volgens het UIT-bestuur mogelijk om afstand te houden. Maar dat bleek in de praktijk lastig. “Door het slechte weer stonden mensen dicht bij elkaar onder bomen en afdakjes om te schuilen. Het enige wat we konden doen was om er met het bestuur en de crew naar toe te lopen en de mensen te wijzen op de anderhalve meter. Er werd naar geluisterd, niet honderd procent, maar wij waren er al erg blij mee. Voor zover ons bekend, zijn er door de UIT geen besmettingen geweest.”

Naast de informatiemarkten was er een stadstour, kon je als groep meedoen aan workshops en was er per groepje één avondprogramma. “Ik hoop dat de UIT-lopers aan deze dagen een vriend of vriendin hebben overgehouden”, zegt de voorzitter. “Dat was voor ons belangrijk, plus de mogelijkheid om de stad te leren kennen.”

Leeftijdsverschil in groep
Anouk (22) was een van de deelnemers aan de UIT. Zij gaat dit jaar een pre-master in Utrecht doen. “Ik deed vooral mee om naar verenigingen te kijken en om wat mensen te leren kennen”, zegt ze. De student vond de informatiemarkten erg leuk, en heeft ook besloten om bij de reisvereniging AJ, en StuDance te gaan.

Ze vond het jammer dat er een groot leeftijdsverschil was tussen haar en haar groepsgenoten. “De mensen in mijn groepje waren een stuk jonger en zitten ook in een andere levensfase. Zij hebben net hun examens gehaald en ik heb al een studie afgerond.” Anouk vindt dit wel een aandachtpunt voor volgend jaar “Ik zal vast niet de enige zijn die niet achttien is. Mijn groepsleden kwamen allemaal net van de middelbare school. Mijn papa’s waren ook jonger dan ik, maar die studeren al drie jaar in Utrecht.”

Avondprogramma was hoogtepunt
De groep van Anouk heeft geen stadstour gedaan en ook geen workshops  Anouk: “Ik kende de stad al best wel goed omdat ik er vaak ben geweest. Dus daarom was een stadstour niet nodig. De workshops hadden wel leuk kunnen zijn. Ik hoorde van de papa’s dat de communicatie naar hun erg slecht was. Ze wisten daarom ook weinig van de workshops, en daarom zijn we er niet naartoe geweest.” Bij de informatiemarkten splitste haar groepje zich op, maar tijdens het avondprogramma bleef iedereen bij elkaar. Anouk vond het avondprogramma ook het leukste onderdeel van de week. “We kregen een tour door Tivoli. In elke zaal was een programma van een kwartier. Vooral de discobingo was heel erg leuk, en de band die we hadden gezien was ook heel goed”, vertelt Anouk enthousiast.

Alcoholbeleid via bandje
Voorgaande jaren was het alcoholbeleid van de UIT heel erg streng. Dat was dit jaar niet anders. “We hebben hetzelfde gedaan als voorgaande jaren. Minderjarigen kregen absoluut geen alcohol, en daar werd streng op gecontroleerd. Op de app was ook te zien of iemand minderjarig is”, zegt Nabil. Dit jaar werd er ook weer gewerkt met het bandjessysteem. Met dat bandje kon je drinken of eten bestellen. Iemand die achttien of ouder is kreeg een ander bandje dan deelnemers die niet achttien zijn.

Online UIT
Naast het fysieke programma waarvoor zich 2000 studenten hadden aangemeld, was er ook een online programma met 1500 deelnemers.  Nabil: “We hebben alle verenigingen toegang gegeven tot ons platform zodat zij studenten konden bereiken. Veel verenigingen hebben een filmpje gemaakt die ze op hun pagina hebben gezet.” Daarnaast waren er verschillende shows en konden ook andere organisaties een online presentatie maken. Het bestuur heeft samen gewerkt met Tivoli, en heeft daar een studio opgezet.

De voorzitter vertelt dat hij het wel erg moeilijk vond om de aandacht te verdelen tussen de fysieke en de online UIT. “Het was heel lastig om twee soorten UIT-weken te organiseren. Er is heel veel tijd in gaan zitten.”

Uiteindelijk is Nabil wel tevreden over het resultaat. We kregen van veel deelnemers een positieve feedback, zowel van de fysieke als de online-deelnemers.”