Tijdens de feestdagen naar de UB: ‘Ik vier liever vakantie, maar we hebben een deadline’

Studenten psychologie Sabine, Marit en Annemiek hebben een deadline. Foto's DUB

Eén van hen is promovendus Rens uit Utrecht. De bioloog komt tijdens lunchtijd op vrijdag na kerst de UB in De Uithof binnen en pakt zijn laptop uit op een van de vrije tafels. Rens was voor zijn onderzoek in Frans-Guyana. “Daar verzamelde ik data over planten, die ik nu omzet in statistieken. Het veldwerk gaat over de effecten van de jacht op bossen. Ik werk niet zo vaak in de universiteitsbibliotheek, dat wil ik vaker gaan doen. Het is hier rustig en er hangt een werksfeer. Tot vier uur blijf ik werken, dan ben ik gaar en heb ik wel genoeg getallen gezien. In de vakantie werk ik een paar dagen in de UB, met kerst nam ik vrij”.

Uitgestorven
Het zijn relatief rustige dagen voor de universiteitsbibliotheken die de hele vakantieperiode plus op de feestdagen gewoon open is. Op beide kerstdagen was het er niet druk, zeggen medewerkers. “Op eerste kerstdag stonden om 10 uur twee studenten voor de deur te wachten tot de UB open ging”, zegt een receptioniste van de universiteitsbibliotheek in de binnenstad. “De piek tijdens de vakantie ligt in het begin van de middag, dan komen meer studenten en gaan degenen die er al vroeg waren weer weg.” UB-woordvoerder Arjan Grooters bevestigt dit: “In de kerstvakantie is het in de bibliotheken altijd rustiger dan in andere perioden. Oudejaarsdag en 2 januari waren de meest rustigte dagen. Het is drukker in de binnenstad, omdat deze plek dichter bij huis is voor de meeste studenten.”

In de UB in de binnenstad is het muisstil. Voetstappen klinken luid, maar de meeste studenten kijken niet op van hun laptop, papieren of computerscherm. Sommigen luisteren tijdens het studeren naar muziek via oordopjes. Leeg is het echter niet, bijna alle werkplekken zijn bezet. “De UB in het Utrecht Science Park is inderdaad minder vol. maar ook hier klinkt af en toe  wat geritsel van papier of getik op laptops.

Ritme
Stan uit Nieuwegein is sinds kwart voor tien in de universiteitsbibliotheek te vinden. Hij is eerstejaars student Computing Science. Op zijn laptop zijn staafdiagrammen te zien. “Ik boots de Uithoflijn na met algoritmes. Hiermee kan ik voorspellen hoeveel trams er gaan rijden, welke op tijd rijden en welke vertraging oplopen en hoeveel studenten er in een tram zitten. Het is een herkansing en dit project moet volgende week af zijn, dus ik moet in de vakantie wel aan het werk. Wel heb ik kerst gevierd, dit is de eerste dag in de vakantie dat ik in de UB zit. Ik werk altijd twee dagen per week in de universiteitsbibliotheek, hier wordt ik minder snel afgeleid en is het rustig.”

Annemiek, Marit en Sabine zitten achter drie computers en werken aan hun bachelorscriptie voor hun opleiding Psychologie. “Het gaat over specifieke angsten zoals bijvoorbeeld hoogtevrees en de rol van beelden. We zijn bijna klaar, alleen de discussie moet nog.  We wonen alle drie in een andere stad. Ook staan hier drie computers naast elkaar, daarom werken we in de UB. Liever vier ik vakantie, maar onze deadline is volgende week al”, vertelt Marit. Sabine: “We hebben een maand vertraging opgelopen omdat het lang duurde voordat we goedkeuring kregen van de Ethische Toetsingscommissie.” “We werken niet de hele dag, om 10 uur zaten we hier en om 15 uur zijn we klaar”, zegt Annemiek.

CasOp de tafel van Kas staat een beker koffie naast een studieboek, een blauwe markeerstif, en een laptop. Hij is één van de weinige studenten met een boek voor zich. De Utrechtse Kas is eerstejaars student van de Research Master Multidisciplinairy Economics en leert uit het Engelstalige boek Micro-economics. “De toets bestaat uit zes hoofdstukken en is pas in februari, maar ik loop achter met leren omdat het een pittige master is. In de kerstvakantie probeer ik mijn achterstand in te halen. Tijdens de tentamenweek heb ik drie toetsen en een presentatie en moet ik een project inleveren. Ik werk minstens twee keer per week in de universiteitsbibliotheek, hier ben ik minder snel afgeleid en bouw ik een ritme op. Het verbaast me hoe druk het vandaag is. Vaak ben ik hier met een vriend, zodat we elkaar kunnen helpen. Ik studeer alleen deze eerste week van de vakantie, volgende week ga ik met vrienden vier dagen naar Praag.”

Met de rust in de bibliotheken is waarschijnlijk gedaan. De studietijd voor de tentamenperiode is op 7 januari begonnen. Daarmee zijn de studieplekken in de UB's voor de tweede keer dit collegejaar verboden terrein voor studenten en anderen die niet werken of studeren aan de UU. Dit duurt tot en met 31 januari. De evaluatie van de eerste periode najaar 2018 is volgens de UU 'positief uitgevallen' waardoor de pilot werd verlengd.