Tijdens Playground mogen studenten nog één keer spelen

Voor het verantwoordelijk studentenbestaan begint mochten de UIT-lopers zich gisteren nog één keer helemaal uitleven in een grote speeltuin. Compleet met schminkmogelijkheid, suikerspinnen, megjajenga en twee spannende stormbanen. Heel leuk allemaal maar niet geheel ongevaarlijk, zo bleek aan het einde van de dag.

Het Griftpark was dinsdagmiddag omgetoverd tot een grote speeltuin voor de UIT-lopers: Utrecht Playground. De aankomende studenten konden zo nog eenmaal afscheid nemen van hun periode als kind. En dat deden ze met verve. Op de Dizzy Disaster, de schminktafel en het opblaasdoolhof. Heel leuk allemaal maar niet geheel ongevaarlijk, zo bleek aan het einde van de dag toen een jongen ongelukkig ten val kwam op de stormbaan.

De stormbaan: niet voor mensen met hoogtevrees
De populairste attractie van de dag is de grote stormbaan. UIT-lopers moeten door een tunnel kruipen, glijden naar beneden door de tunnel, slalommen tussen boksballen door, wurmen zich door rode rollen, beklimmen een hoge muur en moeten dan…. een heel stuk naar beneden springen. “Dat is echt megahoog” zegt een studente die zo slim is geweest eerst op verkenningstocht uit te gaan en twijfelt of ze het aandurft. Mentor Bianca heeft geen voorbereidend onderzoek gedaan en kwam pas achter de grote hoogte toen ze eenmaal moest springen: “Ik heb hoogtevrees maar moest wel springen, terug kon niet. Ik heb het gedaan maar zou niet nog een keer gaan!” Ondanks (of dankzij) de grote sprong is de Stormbaan erg populair. Helaas blijkt aan het einde van de dag dat de klimattractie niet zonder gevaren is, als een jongen een ernstige val maakt.

Dizzy disaster: voor echte bikkels
Fans van Wipe Out kunnen vandaag hun hart ophalen in de Dizzy Disaster: een stormbaan die je pas kan beklimmen als je een minuut lang bent rondgedraaid. Het draaiding wordt bediend door een sadistisch glimlachende jongen van de backstage crew die, als zijn slachtoffers nog niet misselijk genoeg kijken, een paar rondjes extra draait. Als de UIT-lopers eindelijk uitgedraaid zijn moeten ze zo snel mogelijk een stormbaanparcours afleggen. Kijken is vermakelijk, al die studenten die proberen te rennen en in hun pogingen genadeloos omvallen. Een blonde mentorpapa weet zijn hele groepje af te troeven. Zijn tactiek? “Eerst stil blijven staan, dan ben je niet duizelig meer en kan je er vol voor gaan.” Niet iedereen komt zo vrolijk uit de attractie: “Ik ben fucking misselijk!”, roept een meisje met zwarte vegen van het vallen op haar hoofd. Toch zeggen zelfs de UIT-lopers die wat beduusd aan het bijkomen zijn van de ‘intense ervaring’: “ Schrijf maar op dat dit superleuk is!”

Het opblaasdoolhof: ondergeschoven kindje
Als je alle studenten meetelt die tegen het opblaasbare doolhof aanhangen terwijl ze nostalgisch naar de film Toy Story kijken, kan dit labyrint tot de meest gebruikte attractie van de dag uitgeroepen worden. Ook de binnenkant van het doolhof wordt druk bezocht, al is het niet vanwege de meest dankbare reden: “Er staat overal een rij, behalve bij het doolhof”, zo luidt de motivatie van de meeste UIT-lopers die het grote doolhof doorkruipen. Dat het doolhof spannender is dan het lijkt, blijkt als DUB zich bij de uitgang opstelt. Er zitten een hoop studenten in het opblaasbaar labyrint, maar de uitgang lijken ze niet te kunnen vinden… Pas na vijf minuten sprint een jongen met een hallelujagevoel uit het doolhof: “Je gaat erin en komt erachter dat het een stuk moeilijker om uit te komen is dan je denkt!”, zegt de jongen zichtbaar opgelucht dat het toch gelukt is.

En verder: constante rij bij de schmink
Van de overige activiteiten wint schminken het in populariteit. Zelfs als alle opblaasbare attracties al zijn neergehaald, de dj is gestopt en de film is afgelopen, dan nog blijft het schminken vrolijk doorgaan. Iedereen wil net als vroeger een mooie tekening op het gezicht. Ook populair is het veldje met reuze-Mikado, maar meer omdat dat zo lekker ligt dan omdat er Mikado gespeeld kan worden. Megajenga doet het dan wel weer goed en ook zijn er altijd mensen aan het Sumoworstelen. Twee jongens die er als gekke dikke mannetjes uitzien in de grote pakken, rollen vol overgave over elkaar heen. Lang houden ze niet vol want “het is heel zwaar, vooral als je er helemaal voor gaat’, vertellen ze hijgend en zwetend als ze zich uit de pakken hebben gewurmd.

Relaxen in het zonnetje ook een optie
Het zonnetje schijnt en er zijn veel UIT-lopers die de attracties aan zich voorbij laten gaan en lekker in het gras en op Fat Boys zitten. De stormbaan waar je eerst in de ronde wordt gedraaid wordt door veel UIT-lopers gemeden om misselijkheid te voorkomen.  Daarnaast zijn de lange rijen een veelgenoemde reden om lekker te blijven zitten. Mentor Linda en mentorkind Werner vinden dit onzin: “Die rijen duren veel minder kort dan het lijkt, en de attracties zijn de moeite waard!” Twee vrouwelijke UIT-lopers met grote zonnebrillen zijn er toch niet voor te porren: “We hebben al de hele dag gelopen, nu willen we relaxen.”