UIT-lopers krijgen onderdak bij verenigingen

Vijf UIT-lopers blijven slapen bij mannendispuut Semper Excelsius

Lang niet alle 3500 nieuwe studenten die vandaag met de Utrechtse Introductie Tijd (UIT) zijn begonnen, hebben al een kamer. Zij slapen deze week op allerlei plekken. DUB nam gisteravond poolshoogte bij enkele verenigingen die kamerloze UIT-lopers een onderkomen aanbieden en vaak al een borrel of barbecue organiseerden.

Eén van die verenigingen is de Studentenvereniging voor Internationale Betrekkingen (SIB). Op zondagavond borrelden zij met zo’n 45 man in Lebowski onder de Dom om kennis te maken. Freek en Bjorn zijn twee van de 22 UIT-lopers die bij een lid van SIB slapen.

Bjorn (23, Business IT Management): “Ik houd wel van inhoud en van de internationale insteek. Aangezien ik uit Gemert kom, wat vlakbij Eindhoven ligt, wilde ik wel een slaapplek tijdens de UIT. Ik had me voor verschillende verenigingen ingeschreven en SIB mailde als eerste terug. Mijn vrienden raadden mij aan om bij Veritas of Unitas lid te worden, maar misschien wordt het ook wel SIB. Ik verwacht daar deze week achter te komen en verder ga ik heel veel feesten!”

Vincent (19, Scheikunde): “Ik kom uit Oss en zocht een slaapplek. Via de UIT-site probeerde ik verschillende verenigingen en SIB was de eerste die reageerde. Ik wil eigenlijk lid worden bij een roeivereniging en bij mijn studievereniging, Proton. Roeien doe ik al langer, daar kan ik goed mijn energie in kwijt wat ten goede komt voor mijn studie. Het maakt mijn gedachten leeg. In Oss is de vereniging klein, hier wil ik echt in een team gaan oefenen.”

Merel (19, Kunstgeschiedenis) is lid bij SIB en heeft twee meisjes te logeren. “Vorig jaar heb ik ook de UIT gelopen, toen had ik al een kamer en logeerden er twee mensen. Nu slapen twee meiden bij mij in hun slaapzak; eentje op de grond en eentje in mijn bed. Ik moet deze week werken van 6 tot 9 ’s ochtends. Ze hebben de sleutel gekregen, want ik ga echt niet de deur open doen als ze midden in de nacht op de stoep staan! De barbecue van vanavond werd afgelast, dus kreeg ik wat geld van de vereniging om eten van te kopen. Dat is allemaal goed geregeld.”

Gezellige boel bij barbecue USC
De barbecue van het Utrechts Studenten Corps (USC) ging wel door, in het Wilhelminapark. Sebastiaan is tweedejaars en woont met elf andere leden in een huis. Zij hebben twee UIT-lopers bij zich. “Ja, hallo goedenávond! Dit is Freek. Of eigenlijk Freek-Jan. Hij komt uit Friesland.” “En hij is mijn neef!” roept een UIT-loper die Stijn blijkt te heten. “Ja, hij is dus zijn neef, en ik ken hem via MSN. Weet je wel? Van vroeger ja. Nou, en dat daar is Erik, hem ken ik via Habbo Hotel, ook van vroeger. Hij ging hier wonen en toen leerde we elkaar beter kennen. O nee, hij woont nog in Den Haag, nou ja, hij slaapt in elk geval bij mij thuis.

En die jongen daar? Dat is Gerben, hij speelt veel World of Warcraft en knipt zijn haar alleen af als hij verliest. Schrijf maar op; de barbecue was Gezellig, Regenachtig maar er waren paraplu’s. Dus het was wel goed. Nu gingen we peuken halen, maar we moeten weer verder. O, nog een foto? Met Erik dan, een Habbo foto!” En de groep loopt zwalkend door.

Je kunt ook terecht bij jongerenpartij ROOD
Naast studentenverenigingen is er ook een politieke partij die studenten host: ROOD, de jongerenpartij van de SP. Tijs (20, Lerarenopleiding Geschiedenis) is daar de voorzitter van en host deze week drie meiden uit Sliedrecht. “De UIT is dé manier voor nieuwe studenten om te ontdekken waar ze echt bij passen”, aldus Tijs. “Het is een goede manier om ons te promoten, maar we gaan niet actief leden werven. Natuurlijk doen we wel acties, maar wij krijgen het hele jaar door leden erbij, terwijl studentenverenigingen zich tijdens de UIT moeten laten gelden.

Met meer dan 70 leden in Utrecht, waarvan de helft oproepbaar is en 11 elkaar elke week zien, zijn wij de enige jongerenpartij in Utrecht met een vaste kern. Waarschijnlijk zijn we daarom de enige politieke partij die extra dingen doen tijdens de UIT.”

Slapen bij mannendispuut Semper Excelsius
Boven een winkel in de Mariastraat borrelt het onafhankelijke mannendispuut Semper Excelsius. Dit is een soort studentenvereniging met twintig leden zonder pand. Semper Excelsius bestaat negen jaar en is opgericht door vier jongens die een bar in hun huis bouwden en daar steeds anderen uitnodigden.

Bij binnenkomst wordt er een introductiepraatje gehouden en stelt iedereen zich voor alsof het een hospiteeravond is. Op de televisie komen foto’s voorbij van de afgelopen jaren, van kots op een ruitenwisser tot vier geblinddoekte jongens die gedropt worden. “Tijdens de UIT organiseren we een barbecue en hebben we een bakfiets waarmee we rondrijden”, vertelt Daniël, de voorzitter van Semper Excelsius. Vijf UIT-lopers hebben deze week een plek bij het dispuut gevonden.

Gijs (17): “Ik kom uit Tiel en had dus wel een slaapplaats nodig. De rest zat vol. Ik slaap met twee andere UIT-lopers in het huis van leden van het dispuut. Tijdens de UIT en het begin van het schooljaar wil ik kijken welke vereniging er goed past, ik sta er wel open voor om lid te worden. Het eerste jaar wil ik nog wel thuis blijven wonen, ik ben ook pas 17.”

Floris (18, Integrale Veiligheidskunde): “Ik verwacht veel vrienden te maken tijdens de UIT, ik heb er veel zin in! Het eerste jaar wil ik niet lid worden en me vooral op mijn studie focussen en mijn propedeuse halen, zodat ik het tweede jaar echt lid kan worden. Maar dat plan kan nog veranderen!”