UIT-lopers shoppen selectief tijdens Student Event

Op het Student Event gisteren probeerden de studentenverenigingen en tal van andere organisaties uit alle macht zieltjes te winnen. Alle acties ten spijt kozen UIT-lopers vooral voor de kraampjes van verenigingen waar ze al interesse in hadden.

Er was weer van alles te doen op het Student Event van de UIT woensdagmiddag. Tijdens deze informatiemarkt kunnen studenten informatie krijgen over sportverenigingen, studentenkoren, studentengezelligheidsverenigingen, politieke partijen, goed bedoelende stichtingen, banken, notebooks, uitzendbureaus, pizza’s en voorlichtingsbureaus van politie, brandweer en veilige seks. En dat betekent sowieso meer dan honderd kramen. Hoe om te gaan met deze overkill aan informatie?

“Wij zijn alleen bij de sportmarkt langsgegaan omdat we toch niet geïnteresseerd zijn in de rest van de informatie”, vertelt Amber die zich vandaag bij de atletiekvereniging heeft aangesloten. Groepsgenootje Robin somt op: “Een kamer heb ik al, mijn studievereniging ontmoet ik in de eerste week van mijn studie en verder weet ik al dat ik wil gaan roeien.”

Ook andere studenten kiezen bewust langs welke kraampjes ze lopen, zoals een jongen die lekker in het gras ligt: “Ik ben alleen even bij de Cantorij langsgelopen omdat ik daar waarschijnlijk lid word.”

Ook jammer voor alle studentenverenigingen die hopen nieuwe zieltjes te winnen op het Student Event: veel studenten hebben hun keuze voor een vereniging al gemaakt of komen zich specifiek bij één club inschrijven, zoals Maaike en Sarita. Ze hebben net drie kwartier in de rij gestaan bij de inschrijftafel van Orca en rusten nu uit in het gras. De rest van de markt laten ze aan zich voorbijgaan. Maaike: “Als je al ergens ingeschreven staat, hoef je de rest niet meer te zien.” Daar is Carolijn, die zich al bij UVSV heeft ingeschreven, het mee eens. Toch vindt ze het prettig over de informatiemarkt te struinen: “Ik vind de sfeer hier echt heel chill.”

Aanhoudende enthousiastelingen
Sommige UIT-lopers weten minder goed waar ze moeten beginnen, zoals Merel die met haar handen in het haar zit: “Er is zoveel aanbod, echt veel te veel! Ik wil bij Orca, maar het trekt me ook om hockey weer op te pakken en nu blijkt er ook nog een leuke tennisvereniging te zijn!”  “Ja”, beaamt groepsgenootje Aniek, “er is veel te veel keus.”

Naast de keuzestress is er ook nog de hindernis van omgaan met aanhoudende enthousiastelingen. Want dat UIT-lopers selectief shoppen, betekent niet dat ze niet aangesproken worden. Onder het motto ‘niet geschoten is altijd mis’ regent het folders en openingszinnen. Elise: “Ik krijg heel veel informatie waar ik niks mee kan. Echt iedereen spreekt je aan. Zo liep ik langs de debatvereniging. De jongen die me aansprak praatte best lang met me terwijl ik toch al zeker weet dat ik geen lid wil worden.”

Niels heeft een oplossing voor langdradige verkopers: “Ik heb overal direct om foldertjes gevraagd om van het gezeur af te zijn. Dan ga ik daar thuis wel rustig naar kijken.” Maar zelfs met zijn tactiek kom je niet onder alle verkopers uit: “Ik heb veel informatie gekregen van Orca, die zijn niet te ontwijken, ze zijn overal!”

Echt vervelend vinden de UIT-lopers alle aanspraak niet. Carolijn: “De sfeer is heel gezellig, iedereen stapt op je af. En we krijgen heel veel gratis eten. IJsjes, drinken, echt van alles!” Mooi weer, een chille sfeer en ook nog eens een verbroken wereldrecord opdrukken, zo is dit Student Event hoe dan ook geslaagd.

Niels vindt vooral het sportgedeelte van de markt leuk. “Op de andere markt waar vooral informatie wordt gegeven is minder te beleven. Bij het sportgedeelte hebben we softbal gespeeld en konden we voetballen.” Voor veel UIT-lopers is weinig activiteit ook best prima overigens. “Ik ben even aan het genieten van het feit dat we niet veel hoeven”, zucht UIT-loper Robin, “de UIT is superleuk maar heel erg druk”.

Ook al shoppen de UIT-lopers selectief, toch mogen de verenigingen blij zijn met dit evenement. Veel UIT-lopers zijn door alle folders, gadgets en feestjes toch op z’n minst gaan nadenken over eventueel lidmaatschap van een vereniging. Maaike: “Ik wilde nergens lid worden maar door de UIT zie ik hoe leuk mensen het bij verenigingen hebben en dan krijg ik toch een gevoel van dat wil ik ook.”