Utrechts studentenorkest maakt zich op voor uniek concert op Rijnaak

“De manier waarop wij ons lustrum gaan vieren, is nog nooit vertoond”, zegt orkestlid Yourai Mol van het Utrechtsch StudentenConcert. Het orkest toert in juli met de symfonische show The Wagner Experience én de opera Rheingold in een gigantisch vrachtschip langs zes Rijnsteden waaronder Utrecht.

In de gangen van cultuurcentrum Parnassos voel je deze maandagavond dat het USConcert voor iets groots repeteert. Laatkomers zoals een grote donkere rapper, durven nauwelijks binnen te sneaken. De pauze begint drie kwartier later dan gepland. Geneeskundestudent en violist Laura de Vos (23) die ons uitnodigde voor een afspraak, moet in de rij gaan staan tussen verschillende mediamensen om namens DUB Yourai Mol aan te schieten.

Violist Youri (22) studeerde aan het University College Utrecht en zit nu in het bestuur van Stichting Lustrumopera, dat de viering van het 190-jarig bestaan van symfonieorkest USConcert organiseert. “Het idee voor een concert op een droogladingschip is al 15 jaar oud”, vertelt Mol. “Een vader van een orkestlid was binnenvaartschipper. Het is er toen nooit van gekomen, maar het idee is blijven hangen.” Toen bleek dat de 200ste verjaardag van componist Wagner tegelijk viel met het lustrum van USConcert werd snel duidelijk dat er een stuk van hem opgevoerd moest gaan worden.

Het oog viel op Das Rheingold van Wagner. De opera Das Rheingold draait om drie Rijndochters die het Rijngoud moeten bewaken. Dat lukt niet echt. Een dwerg pakt het goud af en het stuk ontaardt in een strijd om geld en macht tussen de dwerg en goden, met als einde een groot verdriet bij de drie Rijndochters om hun verdwenen rheingold. Wat is er mooier dan dat stuk juist op de Rijn op te voeren, bedacht de lustrumorganisatie en nam contact op met Bureau Voorlichting Binnenvaart op zoek naar een schip.

De keuze viel op het vaartuig van schipper Cor Klein uit Hendrik-Ido-Ambacht: 135 meter lang, 14 meter breed en 6 meter hoog. Met kleine aanpassingen aan het schip (paar balkjes weg, loopplanken erbij) is het in principe geschikt voor optredens met 500 toeschouwers. Het schip is ook voorzien van kleedkamers, een foyer en toiletten. Vervolgens komt er nog van alles bij het regelwerk kijken, legt Mol uit: hoe zit het met de veiligheidsvoorschriften van gemeenten, hoe kan de temperatuur in het schip worden geregeld en hoe is de akoestiek? Voor dat laatste is een afstudeerder aan de TU Eindhoven ingeschakeld.

En dan zijn we er nog niet. Het vinden van een schip en dat inrichten is één. Minstens zo moeilijk is het om ook de inhoud voor elkaar te krijgen, weet Mol, die 60 uur in de week met Rheingold op de Rijn bezig is en hierna een studie in Oxford oppakt. “Stukken van Wagner staan te boek als lang en moeilijk. Er zijn maar weinig zangers die dat kunnen, het duurde dan ook even voor we geschikte zangers vonden.”

Die zangers zijn professionals. Maar hoe zit het met de studenten voor wie het muziek maken een hobby is? Student Biomedische Wetenschappen en cellist Maaike Kapteijn, die in de kantine van Parnassos is aangeschoven, lacht minzaam. “55 bladzijden muziek, dat is het dubbele van stukken die we normaal gesproken opvoeren”, zegt Maaike. “Ik oefen dan ook relatief veel vaker. Met veel plezier trouwens, dit is echt tof om te spelen.”

Het samenspelen met de zangers vergt meer van de studenten dan ze gewend zijn, vertelt Laura de Vos. “Je moet continu alert blijven, goed opletten wat ze doen. Als je alleen met je eigen stuk bezig bent, gaat het mis.” Die scherpheid moeten ze 16 concerten lang volhouden.

Behalve de opera van Wagner wordt er ook een op Wagner geïnspireerde show opgevoerd. “We willen klassieke muziek populairder maken onder jongeren”, vertelt Yourai Mol. “Daarom hebben we de Wagner Experience bedacht, een symfonische show met muziek en film. We spelen daarbij samen met hiphopproducer Geoff Double G Gallegos en metalmusicus Florian Magnus Maier.”

Een groot schip, topzangers, topproducers, dat loopt flink in de papieren. Hoe komen de studenten aan het geld? Mol: “Omdat zoveel media en grote organisaties dit project oppikken, geven landelijke fondsen ons enorme financiële bijdragen en hebben veel bedrijven al van ons gehoord als we voor sponsoring aankloppen.” Ook over de kaartverkoop maakt Mol zich geen zorgen. “Vooral in Duitsland loopt het storm. Gezien de vele aandacht in de pers, verwacht ik dat het eind juni helemaal uitverkocht is.”

Laura en Maaike beginnen wat ongemakkelijk te wiebelen als ze hun medeorkestleden al weer horen spelen. “Vind je het heel erg dat we weer weggaan?” Ze snellen naar hun instrument en glippen de repetitiezaal in. Om Wagner binnen een paar maanden onder de knie te krijgen, moet je elke minuut benutten.

Het USConcert treedt van 2 tot en met 23 juli op met de opera Rheingold en The Wagner Experience. Op 11, 12, 13 en 15 juli zijn de shows op het Merwedekanaal in Utrecht te zien. Meer info en kaartverkoop op www.rheingold2013.com.