Utrechtse hoogleraar in Internet Hall of Fame

Erik Huizer in Internet Hall of Fame
Erik Huizer hoogleraar internettoepassingen is opgenomen in de Internet Hall of Fame. Dit is een internationale lijst waarin Huizer de derde Nederlander is die erop voorkomt. Huizer dankt zijn eervolle vermelding voor zijn inzet om internet wereldwijd veiliger en opener te maken. Zelf zegt Huizer vereerd te zijn met ‘my news of the day (of maybe even this year?)’.

In diverse internationale functies was Huizer onder meer verantwoordelijk voor de standaardisatie van applicaties op internet zoals het www. Naast diverse bestuursfuncties, is hij ook initiatiefnemer van het Privacy- en Identity Lab.

Drie nieuwe UU leden geïnstalleerd in Jonge Akademie
De Jonge Akademie heeft tien nieuwe, talentvolle onderzoekers gekozen, waarvan er drie afkomstig zijn van de UU. Het zijn Christian Lange van Arabische en Islamitische Studies, Tine de Moor van Sociale en Economische  Geschiedenis en tenslotte Annelien Bredenoord van Medische ethiek. Zij is werkzaam op het terrein tussen (bio)medische wetenschap, politiek en politiek.. Een lidmaatschap is voor vijf jaar. De officiële installatie van de nieuwe leden vond plaats op 20 maart 2014 in het Trippenhuis van de KNAW.

Prijs voor onderzoek naar seksueel gedrag adolescenten
Daphne van de Bongardt, promovenda bij Child and Adolescent Studies (CAS), heeft de award gewonnen voor Best Student Manuscript 2014 van de International Academy of Sex Research (IASR). De prijs bestaat uit 1000 dollar en een uitnodiging om haar paper te presenteren tijdens het jaarlijkse IASR-congres, dat dit jaar wordt gehouden in Dubrovnik.

In haar bekroonde studie onderzoekt Van de Bongardt in hoeverre vrienden het seksueel gedrag bepaalt bij adolescenten, bijvoorbeeld of er sprake is van groepsdruk.

Utrechtse studenten winnen GrondwetStrijd
Een Utrechts team, bestaande uit vier studenten (Mathilde de Boer en Karin Haan (beide masterstudenten Staats en Bestuursrecht), Max Vetzo (Utrecht Law College Tilia student en student-assistent bij Staats en Bestuursrecht), Rik Dekker (masterstudent Staats en Bestuursrecht UvA) en de wetenschappers Remco Nehmelman en Jan Willem van Rossem is uitgeroepen tot winnaar van de Nederlandse GrondwetStrijd. Zij pleiten voor een flexibeler manier om de Grondwet te wijzigen. Dat moet in 'één lezing van wetgeving' gebeuren. Voor belangrijke onderwerpen zou via een burgerinitiatief een zwaardere procedure afgedwongen kunnen worden. Dan gaat de grondwet ook meer leven onder de bevolking.

Der wedstrijd werd uitgeroepen ter gelegenheid van de 200ste verjaardag van de Grondwet. De winnaars zijn op 29 maart tijdens het Grondwetfestival bekend gemaakt. De prijs is een reis naar Philadelphia, de bakermqat van de Amerikaanse Grondwet. In totaal deden 33 teams mee en waren er 5 geselecteerd voor de finale.

Lintje voor hoogleraar Dik Mevius.
Dik Mevius is op donderdag 27 maart benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. De hoogleraar ‘Antimicrobiële Resistentie’ bij Diergeneeskunde is een internationaal gerespecteerd expert op het gebied van de microbiële resistentie. Mevius zit in tal van beleidsadviesorganen en commissies, zowel op nationaal als Europees niveau.

Elsken van der Wall wint prijs borstkankerzorg
Elsken van der Wall, hoogleraar Medische oncologie, heeft de Corrie Hermann Prijs ontvangen voor haar uitzonderlijke inzet voor de verbetering van het welzijn en welbevinden van vrouwen met borstkanker. Deze prijs, bestaande uit een beeldje, is in het leven geroepen door de Vereniging van Nederlandse Vrouwelijke Artsen (VNVA). De wetenschappelijke carrière van Van der Wall is al jarenlang gefocust op het ontwikkelen van nieuwe methoden in de diagnostiek en behandeling van borstkanker, waarbij de laatste jaren het accent steeds meer komt te liggen op gepersonaliseerde kankerzorg.

Jorien Vonk wint Vening Meinesz-prijs
Aardwetenschapper Jorien Vonk van de Universiteit Utrecht heeft de Vening Meinesz-prijs gekregen. Deze NWO-prijs van 10.000 euro is voor het beste aardwetenschappelijk onderzoek binnen vijf jaar na promotie.

Vonk doet onderzoek naar de invloed van ontdooiend permafrost op het klimaat, onder meer in Siberië. De beoordelingscommissie was onder de indruk dat Vonk zelfstandig, zonder bij een onderzoeksgroep met grote namen te horen, veel beurzen in de wacht weet te slepen en tal van publicaties in bladen als Nature, Nature Geoscience en PNAS. Vonk doet ook mee aan een serie in de Volkskrant waarin onderzoekers gevolgd worden in hun dagelijkse werk.

. .