Utrechtse startup maakt aanwezigheidsregistratie eenvoudig en digitaal

Gijs Bootsen, Casper Schuppen en Peter Boot, de makers van Academy Attendance.

Drie net afgestudeerde bèta’s bouwen software om papieren presentielijsten overbodig te maken en opleidingen handige learning analytics te bieden.

Wie waren er wanneer aanwezig bij welke colleges? Om dat goed bij te houden, moeten docenten een enorme administratie bijhouden. En met de gegevens wordt eigenlijk niks anders gedaan dan turven of er voldaan is aan de inspanningsverplichting van studenten. Terwijl er veel meer mogelijk is.

Vanuit die gedachte is de Utrechtse startup Your Next Concepts begonnen met het ontwikkelen Academy Attendance, software om aanwezigheidsregistratie eenvoudig en digitaal te maken. Bovendien moet de door software verzamelde learning data beter inzicht geven in hoe studenten presteren.

Academy Attendance werkt als volgt: studenten kunnen met een unieke code, die per college wordt verstrekt door de docent, ‘inchecken’ bij een college. Dat doen ze met hun smartphone, tablet of laptop. Docenten kunnen er zelf voor zorgen of inchecken verplicht of optioneel is.

De applicatie is vooral handig voor het registreren van aanwezigheid bij grote hoorcolleges. Papieren presentielijsten zijn immers ondoenlijk in grote zalen. Studenten kunnen met gemak een handtekening zetten voor een medestudent die afwezig is.

Screenshot van de applicatie Academy Attendance. Per student kan een rooster bekeken worden met onderwijsactiviteiten die bezocht zijn (groen) en onderwijsactiviteiten die verzaakt zijn (rood).

Gijs Boosten, Peter Boot en Casper van Schuppen, drie beta’s die vorig jaar een master aan de UU hebben afgerond, zijn de makers van Academy Attendance. Een aantal weken geleden hebben ze een kantoor gekregen bij incubator UtrechtInc, waar ze tijd krijgen om zich als bedrijf te bewijzen.

De drie beta’s kennen elkaar uit het bestuur van studievereniging A-Eskwadraat. De ondernemersideeën borrelden al tijdens de studie op. In 2014 wonnen ze een pitchwedstrijd met een concept studenten te helpen om makkelijker keuzevakken te kiezen. Het idee was om studenten aanbevelingen te geven, gebaseerd op keuzes die andere studenten met een vergelijkbaar studiepad, vergelijkbaar met wat webwinkels doen om meer producten te verkopen.

Nu zijn de drie fulltime bezig met Academy Attendance. Het idee om aanwezigheidsregistratie te digitaliseren kwam toevallig aanwaaien. “Ik werd vanuit mijn persoonlijke netwerk eind 2014 benaderd door de opleiding Aviation van de Hogeschool van Amsterdam. Ze wilden graag een applicatie om bij te houden of studenten de colleges bezoeken.”

Bij de HvA-opleiding wordt Academy Attendance inmiddels volop gebruikt. Boosten: “Studenten hebben al 300.000 keer ingecheckt bij 20.000 verschillende lessen.” De opleiding kan sindsdien beter zien welke studenten vaak afwezig zijn en het gevaar lopen uit te vallen, aldus Boosten. Bovendien geeft het inzicht in de bezettingsgraad van onderwijsruimtes. “Als iedere keer maar de helft van de studenten naar college komt, is een kleinere ruimte misschien wel voldoende.”

De makers van Academy Attendance werken momenteel aan nieuwe toepassingen. “We willen in september een ratingsysteem introduceren. Dan kunnen studenten bij een college inchecken door aan het eind een aantal sterren te geven, en mogelijk een comment te plaatsen. Dat is dan tegelijk ook waardevolle feedback voor de docenten.

De startup hoopt dat meer opleidingen de komende tijd Academy Attendance willen gebruiken. “We drinken graag een kop koffie met geïnteresseerden.”

Tags: utrecht inc.