Utrechtse student tekent platencontract met hiphopband YFG

Erwin Noz is behalve masterstudent aan de UU vooral bezig met zijn hiphopformatie Yangfashiongados. Binnenkort is hun nieuwe EP Parels & Gazelles te downloaden. “Een track is dope of niet.”

Ze zijn de nieuwste aanwinst van platenmaatschappij Rotterdam Airlines: de hiphop formatie Yangfashiongados (YFG). Blauwe Uil, Yung Suiker, Nilo en Noz zijn onder andere bekend van de tracks 20 vragen en Nieuwe Steez. De vier heren hebben sinds de ondertekening van het platencontract in augustus hard gewerkt en over niet al te lange tijd is hun nieuwe EP Parels & Gazelles te downloaden op iTunes en Spotify. Daarnaast releasen zij deze vrijdag de clip Parels. Erwin Noz volgt de master International Development Studies aan de Universiteit Utrecht. DUB sprak met hem over zijn muziek, zijn studie en de nieuwe EP en leerde een nieuwe taal.

Hoe ben je in de muziek terechtgekomen en bij deze formatie?
“Door te hobbyen. Gewoon met wat vrienden op de middelbare school online beats pakken of zelf maken en daar overheen gaan. Vaak samen met een vriend van mij, Niels van den Heuvel die nu ook studeert aan de UU en nauw betrokken is bij YFG. Ik was altijd al bezig met hiphop, maar toen was het vooral kloten. De andere gasten ken ik uit Den Bosch, waar ik vandaan kom. Het is een kleine wereld; we gingen samen uit en hielden allemaal van hiphop. Anderhalf jaar geleden hebben we voor de grap een paar tracks gemaakt en die toen uitgebracht. En van het een kwam het ander.”

Hoe zijn jullie op de naam Yangfasiongados gekomen en waar staat het voor?
“Grap…een totale random grap. Ik zat met Milan, Blauwe Uil, in de auto. We gingen een weekend muziek maken met een groep vrienden; allemaal uit het zuiden. Ik had net een tuinbroek gekocht, wat totaal nog niet hip was en hij had een bandana om. We zeiden iets randoms wat uiteindelijk eindigde in - ja echt - yangfashiongados. Dat hebben we vervolgens het hele weekend lopen schreeuwen. Later in de studio met de andere jongens hebben we de naam aangehouden. Het lult lekker, het is provocerend, mensen nemen het super serieus. Het staat voor een kruising tussen fashion, goddelijkheid en jong zijn.”

Kunnen we jullie sound herkennen?
“We hebben onze eigen sound, we hebben niet de typische Rotterdamse sound. We komen allemaal uit Brabant, hangen nog steeds veel met dezelfde mensen en dat hoor je in de sound.”

Waar gaan jullie raps over? Wat is jullie inspiratiebron?
Het leven en wat je aan het doen bent. Bijvoorbeeld ‘slecht gaan’: wiet roken, bier drinken, vrouwen in de club. Maar ook over wat er om je heen gebeurt; sommige tracks hebben een diepere lading. Een voorbeeld op de nieuwe EP is Positive Thinking.”

Hoe creëren jullie een track?
“Het is heel droog. Wanneer we de studio ingaan, wordt er een beat getikt. Vervolgens vullen we dit aan met sounds, een melodie en ontstaat er een refrein. Wanneer we een idee hebben waarover de track moet gaan, schrijft iedereen zijn versie, iedereen benadert dit vanuit zijn eigen perspectief. Het resultaaat laten we dan aan elkaar horen en dan bepalen we de volgorde. Dan nemen we het op en dan is het dope of niet.

“Plus wanneer wij in de studio zijn dan gaan we drinken en raak je in een party vibe. Het is losjes, muziek is voor ons allemaal een uitlaatklep. Ik hoef niemand wijsheden te gaan bijbrengen en iemand hoeft ook niet te weten hoe kut ik me voel op maandagochtend om weet ik veel wat.

“We zeggen gewoon wat we denken. Op de nieuwe EP staat er nog een track. Het heeft niet te veel inhoud, maar stiekem wel een boodschap: f*ck de 9 tot 5. Het was nooit zo bedoeld; het is gewoon zo ontstaan.

“Daarnaast hebben we ook echt tracks met meer emoties, alleen gaan we die nog niet uitbrengen. Sowieso zijn dat ook vaak de solo tracks, want daarin vertel je echt veel meer een verhaal. En dat doe je niet snel in een heel klein stukje met zijn allen op een track.

Waar staat de titel van de EP Parels en Gazelles voor?
Je hebt twee soorten dames. De gazelle is makkelijk te krijgen voor een nacht. De pareltjes zijn daarentegen niet zo makkelijk te krijgen maar wel blijvertjes.”

Je studeert naast je werk als muzikant, hoe combineer je dat?
“Ik leef in twee verschillende werelden. Beiden heel druk. Ik ben op dit moment bezig met mijn onderzoek. Daarvoor zal ik een paar maanden naar het buitenland moeten. Maar heel veel heb ik daar nog niet voor kunnen regelen. Daarnaast hebben we ook nog een eigen bedrijf Yangfashiongados VOF waarmee we kleding maken en verkopen. Ook dat kost tijd.”

Last but not least: wat kun je vertellen over de nieuwe EP?
“Die is echt anders. Je hoort meer onze eigen sound. Het klinkt misschien vreemd, maar bij de eerste EP werkten we voor het eerst samen. En dat ging heel vlot, maar bij deze plaat gaat het gewoon makkelijker, natuurlijker. Bovendien is deze plaat qua beats minder commercieel. De sound van de vorige was commerciëler, wat tof is, maar deze is iets meer hiphop en ons eigen genre. Het klinkt gewoon anders dan wat er nu gaande is. Je moet het gewoon horen.”

Tags: dans