UU-studenten lanceren online-nieuwsplatform voor scripties

Zes van de tien initiatiefnemers van De Focus

Het online-platform De Focus waar studenten een nieuwsversie van hun onderzoek kunnen publiceren, gaat binnenkort online. Via deze site kunnen studenten hun kennis delen. De Focus is het initiatief van tien UU-studenten.

De Focus is een platform waarop zowel Utrechtse bachelor- als masterstudenten hun onderzoeken in toegankelijke en begrijpelijke vorm kunnen publiceren, met als doel een brug te slaan tussen universiteit en maatschappij. Het idee voor De Focus, zegt één van de initiatiefnemers rechtenstudent Laura (22), is ongeveer een jaar oud.

“Het begon allemaal met een whatsappgroep van vrienden en studiegenoten. We vonden het allemaal jammer dat er niets met onze scripties en papers gebeurde zodra deze waren becijferd.” LAS-student Marjolein (23) vult aan. “Wij dachten: ‘hoe tof zou het zijn dat jouw stuk gelezen wordt en dat anderen er iets aan kunnen hebben, in plaats van dat de kennis, jouw onderzoek, verder de vergetelheid wacht?’”

De studenten wilden al de kennis online ontsluiten. Tien studenten gingen aan de slag met het idee dat uitgroeide tot een serieus initiatief. Ze haalden met het concept zelfs de finale van The Challenge, een prestigieuze startupwedstrijd. Ook belde de Volkskrant al  om in contact te komen met één van de studenten die op de website had gepubliceerd. De site bleek per ongeluk al toegankelijk.

Op dit moment hebben zich al zeventig studenten gemeld die hun kennis via het nieuwe platform willen delen. Zij hoorden van het initiatief onder meer via de facebookpagina waarop de initiatiefnemers veel bijval kregen. “Publiceren is voor de meeste studenten nu vaak nog ondenkbaar. Bij ons kan het straks wel”, zegt Marjolein. “Het staat alle studenten vrij om zich aan te melden."

Studenten die hun onderzoek via De Focus voor het voetlicht willen brengen, moeten nog wel wat extra werk verrichten. Ze kunnen niet hun scriptie integraal publiceren. De redacteuren vragen schrijvers om een relevante invalshoek uit hun onderzoek te belichten. Ze mogen zelfs stellingnemen, iets wat in sommige vakgebieden juist een zonde is.

De oprichters hebben expres voor deze meer nieuwswaardiger invalshoek gekozen, omdat een dergelijk artikel voor een breder publiek interessanter is. Zowel een expert als een geïnteresseerde leek moeten het kunnen begrijpen, is het idee. Een groot deel van de oprichters is zelf ook bezig om een artikel te schrijven.

Maar behalve studenten die willen publiceren, moet De Focus het straks natuurlijk ook hebben van lezers. Volgens de oprichters is er voldoende belangstelling om al die onderzoeken te lezen, zegt Laura: “Veel mensen die we over ons idee vertelden reageerden verbaasd: bestaat zoiets nog niet? Soms wel, voor een bepaald vakgebied, maar niet universiteitsbreed.”

De afgelopen maanden waren druk en spannend voor de tien mensen achter De Focus van wie negen de studie Liberal Arts & Sciences aan de UU volgden. ("Dat zijn nu eenmaal nieuwsgierige mensen.") De komende tijd loopt de spanning nog op nu de site live gaat. In de zomermaanden evalueert het team de voortgang.

Het platform opereert nu nog vanuit Utrecht en is voor Utrechtse studenten, maar uiteindelijk moet De Focus een landelijk platform worden, met vestigingen in elke universiteitsstad. Laura en Marjolein dromen hardop over samenwerkingen met ANP of De Volkskrant. Maar ze blijven nuchter: eerst moet het concept aanslaan. Daar geloven zij in.