Van klokken tot whiteboards: 250 onderwijsruimtes geoptimaliseerd
In het voorjaar van 2015 stelde het College van Bestuur vijf miljoen euro ter beschikking om oud meubilair en verouderde audiovisuele apparatuur in 250 onderwijsruimtes te vervangen. Op een paar zalen na is dit project afgerond. Ook worden er bouwkundige aanpassingen gedaan, waaronder het optimaliseren van verlichting en klimaatinstallaties. Voor deze aanpassingen heeft het CvB geen extra financiele middelen beschikbaar gesteld, de kosten hiervan zijn meegenomen in de reguliere meerjarenbegroting van Vastgoed & Campusbeheer (V&C).
Fokke Walstijn, huisvestingscoördinator bij Geesteswetenschappen, heeft een deel van dit project onder zijn hoede en werkt hierin samen met onder meer V&C en Informatie Technology Services. “De eerste fase van het project bestond uit het aanbrengen van zogenaamde quick-wins”, zo legt hij uit. “Denk hierbij aan het ophangen van klokken, kapstokken, plattegronden, ontruimingsrichtlijnen en het plaatsen van nieuwe bureaustoelen voor docenten.” De tweede fase van het project bestond uit het moderniseren van audiovisuele middelen en whiteboards in 180 zalen.
De bouwkundige aanpassingen van onderwijsruimtes, zoals verlichting en klimaatinstallaties, zijn heel ingrijpend, vertelt Walstijn. “Deze kunnen in bestaande onderwijsgebouwen eigenlijk alleen uitgevoerd worden tijdens grootschalige renovaties.” Volgens hem heeft V&C “boekwerken vol met specificaties” waar verlichting en klimaatinstallaties aan moeten voldoen. “Simpelweg komt het erop neer dat onderwijsruimten na de renovatie een keurig egaal verlichtingsniveau hebben.” Uit duurzaamheidsoverwegingen wordt gewerkt met LED-verlichting en aanwezigheidsdetectie zodat de verlichting uit gaat als er niemand meer in de ruimte aanwezig is."
“Voor de klimaatinstallaties betreft het zowel verversing van de lucht, als temperatuurregeling. Hiervoor worden CO2-sensoren en temperatuuropnemers geplaatst die de boel per lokaal in de gaten houden. Waar nodig wordt de hoeveelheid verse lucht en de temperatuur aangepast aan het aantal studenten in de ruimte.” Een prima systeem, vindt Walstijn, dat inmiddels in een groot aantal onderwijsruimtes is toegepast.
Een van de gemoderniseerde panden is Drift 25. Walstijn: “Hier zijn topruimtes gerealiseerd. Dit is een van de eerste onderwijsgebouwen in de binnenstad waarin alle onderdelen optimaal zijn: verlichting, klimaatbeheersing, AV, meubilair, uitstraling en de juiste mix van onderwijsruimte en studieplekken. Op gelijke wijze zijn recent Janskerkhof 2/3a en de Spinoza Hall op het terrein van UCU gerenoveerd. Ook deze ruimtes zijn heel mooi en functioneel geworden.”