Van online naar offline: het nieuwe daten met Breeze

Foto DUB

Apps als Tinder en Happn zorgen ervoor dat je lang bezig bent met het zoeken naar een potentiële date. Gemiddeld ben je zo’n 38 uur kwijt aan de conventionele apps voordat je iemand vindt, vertelt Breeze-oprichter Marco van der Woude. “Bij ons krijg je minder profielen te zien, maar wel met meer informatie. Wanneer je een match hebt, ga je gelijk op date die door Breeze georganiseerd wordt. Chatten doe je niet.”

Breeze richt zich op dit moment vooral op studenten. De naam ‘Breeze’ komt vanuit het idee dat daten niet moeilijk hoeft te zijn. “Just keep it breezy”, zoals Marco het verwoordt. Samen met vier anderen kwam Marco op het idee om de app te ontwikkelen. "Het probleem van andere datingapps is dat je vaak in een eindeloze cirkel van oppervlakkige gesprekken terecht komt. Iemand moet altijd eerst een goede openingszin bedenken en dan moet die persoon vervolgens een aantal dagen wachten op reactie van de ander. Uiteindelijk blijft gaat het gesprek op zo een manier door en ontmoet je die persoon nooit."

Profiel
Wie een date zoekt via Breeze vult een profiel in en het algoritme bepaalt verder welke profielen een potentiële match kunnen zijn op basis van je like en dislike gedrag. Op dinsdag en vrijdag krijgen de gebruikers twee profielen te zien van andere gebruikers. Je kan de profielen bekijken en iemand kiezen om mee op date te gaan. In Utrecht heeft Breeze al meer dan honderd aanmeldingen van studenten. Sinds kort vinden de dates ook plaats in Utrecht en Rotterdam. Voorheen moesten gebruikers naar Delft afreizen, waar de oprichters wonen. “We blijven zoeken naar leuke partners in deze nieuwe steden.”

Momenteel heeft het platform zo’n negenhonderd gebruikers. Matti (21) studeert in Utrecht, woont in Amstelveen en is onlangs via Breeze op date geweest in Delft. “Ik heb driekwartier in de trein gezeten, dat was wel wat langer dan ik had verwacht. De date was verder wel gezellig, er was helaas geen klik.” Matti is normaliter wel bereid wat verder te reizen voor een date, maar alles heeft een grens. “Als ik dit vaker moet doen, dan heb ik er na een tijdje wel genoeg van”,  vertelt hij. “Ik ga denk ik liever op date in een kleine stad als Delft dan naar een grote stad als Rotterdam, maar ik kan niet ontkennen dat het voor mij beter uitkomt als de date in Utrecht of Amstelveen zou zijn.”

Naast Breeze is Matti actief geweest op Tinder. Na een tijdje begon hij zich te ergeren aan het feit dat je nooit echt afspreekt. “Ik kwam Breeze tegen tijdens de UIT-week en heb een praatje met ze gemaakt. Toen ik hoorde dat je via hen direct op date ging, was ik geïnteresseerd geraakt. Op Tinder blijf je eindeloos chatten en komt er nooit een date van.” Matti heeft pas één date gehad via Breeze en ondanks het verre reizen zou hij het platform wel aanraden.

Reizen
Ook Iris (27) is op date geweest via Breeze. Net zoals Matti vindt ze het een pluspunt dat je van te voren niet kan chatten met elkaar. “Het is heel fijn dat je direct op date gaat. Het liefst leer ik iemand face-to-face kennen. Ik heb ook andere apps als Tinder en Happn gebruikt, maar eigenlijk was dat meer een tijdverdrijf. Of om te kijken hoe je in de datingmarkt staat.” Volgens Iris was Delft een leuke plek om een keer op date te gaan, maar ook zij ziet binnenkort graag de mogelijkheid om  in Utrecht af te spreken. “Voor een keertje is het leuk om verder te reizen, maar als je doordeweeks op date gaat, is het onhandig."

Matti en Iris horen bij meer dan 120 gebruikers die al op date is gestuurd via het platform. Of het succesvolle dates waren, is voor iedereen anders. “We vragen om feedback van onze matches, zodat we kunnen optimaliseren”, legt Marco uit. “Over het algemeen is de feedback goed. De dates zijn leuk en ongeveer de helft blijkt een goede match te zijn. Sommige gebruikers melden zich na een date af bij ons, omdat ze een vervolgdate hebben gepland met hun match. Dat zou een definitie van succes kunnen zijn.”

Voorlopig is het platform nog gericht op studenten, maar binnenkort wil Breeze zijn doelgroep uitbreiden naar ‘young professionals’. Dat zijn mensen die net beginnen aan een carrière, zoals yuppen, vertelt Marco. “We denken dat deze doelgroep behoefte heeft aan minder oppervlakkige online gesprekken en liever direct op date wil, omdat ze weinig tijd hebben en dat niet willen verspillen aan chatten.” Op die manier willen ze hun platform uitbreiden.

Breeze is gratis te gebruiken. Als je een match hebt en je je beschikbaarheid hebt opgegeven, kan je kiezen wat je wilt doen als dateactiviteit. In samenwerking met partners biedt Breeze arrangementen aan. Zo’n deal kan bestaan uit een hapje en een drankje bij een café. Je betaalt Breeze vooraf en zij dragen een deel af aan het etablissement. Pas als er een date geregeld is, wordt er geld verdiend. De doelen van Breeze komen daarmee overeen met die van de gebruikers: een date regelen en zorgen dat je zo kort mogelijk op de app zit. Andere apps verdienen voornamelijk geld aan reclames en premium profielen en willen  dat je wél langere tijd van hun app gebruik maakt.