Verschil tussen Unitas en Veritas, is dat er?

Aankomende eerstejaars die bij een gezelligheidsvereniging willen, staan dezer dagen voor een lastige keuze: voor welke vereniging moet ik kiezen? Om die reden organiseert de Federatie Utrechtse Gezelligheidsverenigingen ieder jaar tijdens de UIT een debat tussen de voorzitters van de zeven grote Utrechtse gezelligheidsverenigingen.

UIT-lopers zaten vooral met de vraag wat nou het verschil is tussen Unitas en Veritas. Beide zijn grote, gemengde verenigingen met een traditionele introductieperiode. Tot tweemaal toe kwam er uit het publiek de vraag om duidelijk te maken wat nou de verschillen zijn tussen de twee gezelligheidsverenigingen.

Unitas vs Veritas
“Onze feestzaal is tot 7 uur ‘s ochtends open, en we hebben een aparte borrelruimte waar je met elkaar kunt discussiëren”, was de poging van Unitas-voorzitter Eefje van den Broek. Ook wees ze op het feit dat bij Unitas gelijkwaardigheid hoog in het vaandel staat. Een eerstejaars hoeft zich niet minder te voelen dan een vijfdejaars. En, zo benadrukte ze, ”bij ons blijven leden ook later in de studie naar de vereniging komen.”

Veritijn Carmel Azami (foto links, naast Menno Ploeg van het USC) wees op de beroemde ‘dixo’s’ bij Veritas op donderdagavond, waar - in tegenstelling tot het beleid van andere verenigingen - niet-leden en introducés van harte welkom zijn.

Maar overtuigen deden de antwoorden niet. Even later kwam dezelfde vraag nogmaals uit het publiek. Daarom gaf debatleidster Geri Bonhof, voorzitter van het college van bestuur van de Hogeschool Utrecht, het woord aan andere verenigingsvoorzitters.

Ook de anderen hadden moeite om verschillen tussen Unitas en Veritas te noemen. Marijke de Jong van UVSV (foto rechts, naast Bitonees Jan van der Lingen en Trudy Schutter van S.S.R.-N.U.) noemde de verschillen “niet heel helder”. Volgens UMTC-voorzitter Jasper Laport is Veritas meer van het “feesten” en Unitas meer van de “traditie”. Maar dit laatste werd direct tegengesproken door Veritijn Carmel Azami: “Wij hebben ook een borrelcultuur en liederen.”

Jongens met lang haar
Verder was het verenigingsdebat vooral podium om clichés over de verschillende disputen maar weer eens te herhalen, en zonodig te ontkrachten. Dat er bij Biton vooral “jongens met lang haar” zitten werd niet ontkend door Biton-voorzitter Jan van der Lingen, die als enige niet in pak stond op het podium. Dat er naar verluidt zoveel spelletjes gespeeld worden bij Biton, dat kon hij dan weer niet bevestigen.

En de corporale ballen van USC, die drinken en lallen toch alleen maar? Met dat vooroordeel had Menno Ploeg van het USC geen enkel probleem: “Sommigen noemen het arrogantie, ik noem het zelfverzekerdheid.”

Ook de kennismakingstijd (‘ontgroening’ wordt niet meer gebruikt vanwege de negatieve lading van dat woord) riep veel vragen op. Waarom moet het, en waarom wordt het geheim gehouden wat er precies gebeurt? “Als je het gedaan hebt, dan weet je waarom”, was het geheimzinnige antwoord van Unitas-voorzitter Eefje van den Broek.

Voor wie geen zin heeft in een ontgroening is er Biton, de enige vereniging die geen traditionele ontgroening kent. Toch kan de introductieperiode voor Bitonezen ook een beproeving zijn, aldus Bitonees Jan van der Lingen. “Mijn introductie was heel fysiek. Twee weken drinken is ook heel zwaar.”

C.S. Veritas

1600 leden

Bierpijs 1,05 euro

U.V.S.V./N.V.V.S.U.

1345 leden

Bierprijs 0,90 euro

Unitas S.R.

1300 leden

Bierprijs: 1,10 euro

Utrechtsch Studenten Corps

1000 leden

Bierprijs 0,90 euro

B.I.T.O.N.

320 leden

Bierprijs: 1,20 euro (maar wel 29 cl)

UMTC

300 leden

Bierprijs: 1,25 euro

S.S.R.-N.U.

160 leden

Bierpijs: 0,81 euro

(Bronnen: UIT Magazine 2011, Federatie Utrechtse Gezelligheidsverenigingen)

Foto's: Maartje ter Horst.