'Verse bonen zijn nu eenmaal duurder dan instantkoffie'

Foto DUB

De prijs van de koffie blijft de gemoederen bezighouden. In de automaten van Maas wordt koffie gezet met verse bonen. "Verse bonen zijn nu eenmaal duurder dan instantkoffie. In de vorige automaat kostte de cappuccino en wiener melange 50 cent. Deze varianten en de verse bonenkoffie zijn nu een euro", legt Evelyn Maurer van het Facilitair Service Centrum uit.  Daarnaast biedt de automaat een instantkoffie aan. De instantvariant kost, net zoals in het verleden in de Selecta-automaten, 50 cent.  “Ook worden er op meer plekken binnen de UU koffiecorners geplaatst die een luxe koffie met verse melk hebben.”

Daarnaast wordt er gesproken over gezoete creamer. Volgens Maurer klopt dit niet helemaal. “Je kunt de soort koffie kiezen: bijvoorbeeld gewone koffie met ongezoete melk of cappuccino die een gezoete topping heeft.

Niet iedereen vindt de koffie uit de automaten even lekker. Maurer benadrukt dat de koffie die in de automaten verkrijgbaar is, is gekozen naar aanleiding van een smaaktest. “Deze smaaktest was zowel voor studenten als medewerkers. Iedereen kon binnenlopen om te proeven en aan te geven wat de voorkeur had. Zo’n tweehonderd mensen hebben dit gedaan. De koffie waaraan de meeste mensen de voorkeur gaven, zit nu in onze automaten.

Naast koffie en thee kan je nu  ook water tappen uit de nieuwe automaten. Dit kost je niks wanneer je een eigen fles of Dopper aanbiedt. “Door deze mogelijkheid aan te bieden, hoopt de UU dat er minder plastic flesjes  in omloop komen”, vertelt Maurer. Sommigen vinden het niet duidelijk hoe zij gratis water kunnen tappen. Je moet je dopper onder de automaat zetten en water selecteren. Je hoeft niet op een speciale knop te drukken. De prijs daalt dan naar nul euro. Wanneer je dit doet, zul je je Dopper meerdere keren onder de automaat moeten zetten om deze helemaal gevuld te krijgen. “Want we willen ook de mogelijkheid behouden om een enkel bekertje water te halen.”

“In het UMC staat dezelfde automaat, maar is de koffie gratis”, reageert iemand op de Facebookpagina van DUB. Maurer: “De aanbesteding van het UMC staat los van die van de universiteit. De afspraken die zij hebben gemaakt met de leverancier zijn daarom anders dan de UU heeft gemaakt. Je kunt dit dus niet vergelijken.”

Ook vraagt iemand zich af hoe visueel beperkten nu koffie kunnen halen. Een touchscreen is voor hen niet optimaal. Maurer: “Gelukkig weet onze visueel gehandicapte medemens de weg naar het FSC Meldpunt (030 253 9595) goed te vinden. Zodoende hebben we één van onze collega’s al kunnen voorzien van een oplossing op maat. Hij heeft een “tag” waarmee zijn voorkeurskoffie automatisch gekozen wordt.”