Voor een dubbeltje op de eerste rang: de beste slobberwijnen voor studenten

Aan alle eerstejaars die op kamers gaan: vanaf nu moet je zelf je boodschappen doen. Je eigen boontjes doppen, je eigen bier kopen, zelf wijn inslaan. Met dat laatste helpt wijnkenner Nicolaas Klei je een handje.

Liters wijn gaan er in een gemiddeld studentenhuis doorheen. Meestal bijna doorzichtige wijn met katergarantie. Maar waarom zou je genoegen nemen met troep, als je voor een dubbeltje op de eerste rang kunt zitten?

Kartonnen pakken van de Hema zijn 'helemaal prima'

Ten eerste is het over het algemeen niet slim om voor de allergoedkoopste wijn te gaan. Klei: “Voor 2,99 zit er amper wijn in een fles. Maar als je vijf euro uitgeeft is de kans dat het drinkbaar is een stuk groter. De extra kosten voor vervoer bijvoorbeeld, zijn altijd hetzelfde. Dus krijg je voor die twee euro veel betere kwaliteit.”

Klei tipt alvast de kartonnen drie-literpakken van de Hema en supermarkt Plus. “Dat is helemaal prima, een aanrader als je weinig geld wil uitgeven.” Laat je niet in de luren leggen door allerlei chique namen, benadrukt hij. Boven de vijftien euro betaal je toch al gauw voor de naam. “Merken als Champagne en Médoc, die zijn lang niet altijd heel erg lekker. Soms denken boeren: kan mij het schelen, mensen zuipen het toch wel.”

Mocht het zweet je uitbreken voor een schap vol flessen, kijk dan even goed waar de wijn vandaan komt. Spaanse wijn uit de regio Campo de Borja is volgens Klei een goede keus. Relatief onbekend, dus nog niet zo duur. “Bijna altijd prima, een simpele en goede slobberwijn.” Ook aan wijnen uit Chili, Argentinië en Australië kun je je over het algemeen geen buil vallen.

Met biologische wijn heb je minder last van hoofdpijn

Waar sommige wijnen al een kater opleveren als je er alleen maar naar kijkt, valt de morning after na andere flessen reuze mee. Hoe kan dat? En vooral: kunnen studenten daar rekening mee houden? “Als je bang bent voor katers, kun je het beste voor een biologische wijn kiezen”, zegt Klei. “Daar zitten minder toevoegingen in, geen sulfiet bijvoorbeeld. Dan heb je de volgende dag ook minder last van hoofdpijn.”

Fiets voor die biologische wijn even naar een natuurwinkel, raadt hij aan. Die hebben over het algemeen lekkerder wijnen dan supermarkten.

Kies een Italiaanse wijn bij een pizza

Tijdens een date aan komen zetten met een kartonnen pak wijn, voelt misschien wat lullig. Wat als studenten iets meer willen uitgeven? “Dan raad ik altijd aan om naar een goede wijnwinkel te gaan. Daar snappen ze waar je naar op zoek bent. Als het goed is voel je wel aan of verkopers je iets proberen aan te smeren.”

Heb je besloten te koken voor de nieuwste liefde van je leven en wil je de juiste wijn kiezen? Klei tilt niet zo zwaar aan regels over welke wijn bij wat voor soort eten hoort. “Van mij mag alles. Maar over het algemeen zou ik zeggen: als je het niet weet, kies dan voor een wijn uit hetzelfde land als waar het eten vandaan komt. Dus als je pizza gaat eten, zou ik een rode Italiaanse wijn kiezen.”

Hij maakt één uitzondering: bij een pittige curry of een hete taco hoort volgens Klei gewoon een ijskoud biertje.

Nicolaas Klei schreef elf edities van de Supermarktwijngids. In 2012 verscheen de eerste Omfietswijngids, met de allerlekkerste wijnen in de supermarkt en wijnwinkelketens. De nieuwste verschijnt in november.