Wachttijden voor kamers lopen terug, maar nu is het nog hoogseizoen

Duizenden nieuwe studenten zijn op zoek naar een kamer. De wachttijd bij de SSH is teruggelopen naar tien maanden, maar voor met name eerstejaars is het nog erg moeilijk om voor het begin van het studiejaar wat te vinden. Dan moet je kiezen voor dure kamers of weinig populaire panden.

Het goede nieuws van deze zomer is dat studenten  steeds sneller aan een kamer komen, zo meldde de Volkskrant vorige week. Maar aankomende studenten merken daar nu weinig van. De Duitse Peter (25, Sustainable Development) zoekt al een maand naar een kamer en de nood is hoog, want hij begint op 1 september aan zijn master. Heen en weer reizen is voor hem geen optie, omdat hij uit Duitsland komt. Nu is hij in Utrecht aan het couchsurfen. “Als ik niets kan vinden, zal ik wel moeten couchsurfen”, vertelt hij. “Of ik ga in een goedkoop hostel slapen.”

• Begin op tijd met zoeken en schrijf je vroeg in
  • Kijk goed naar de eisen van een kamer
  • Wees niet te kritisch
  • Kijk ook buiten het centrum
  • Wees eerlijk, spontaan en probeer op te vallen
  • Gebruik je eigen sociale netwerk; via-via is de makkelijkste manier om een kamer te vinden.

“Of je kans maakt op een kamer, hangt af van de periode dat je reageert”, zo vertelt Jesse van Mourik van de SSH. “Nu is een drukke periode en heb je wat meer maanden wachttijd nodig als je op een kamer wil reageren. Studenten weten vaak al dat het systeem met wachttijden werkt, en schrijven zich dus eerder in.”

De SSH werkt normaal gesproken met een wachttijd. Zoek je een kamer, dan moet je 12,50 euro inschrijfkosten betalen en krijg je een inschrijvingsnummer. Met dat nummer kun je het aanbod bekijken en maximaal tien keer reageren per week. Na een week sluiten de inschrijvingen en kijk je of je bovenaan staat. De tien studenten met de langste wachttijd worden uitgenodigd om te hospiteren.

“De gemiddelde wachttijd voor een kamer in een studentencomplex is tien maanden”, aldus Van Mourik. “De Warande is de minst populaire plek om te wonen, dat is in Zeist en heeft ongeveer drie maanden wachttijd. De Uithof en De Sterren zijn wel populair en hebben een wachttijd van twaalf maanden of meer. Als je niet meer kijkt naar studentencomplexen, zijn de stadspanden erg gewild. Daar staat een wachttijd van vier jaar voor.”

Naast de bekende studentencomplexen en populaire stadspanden is er nog een optie voor kamerzoekers; de tijdelijke panden. In panden die bijna gesloopt of gerenoveerd moeten worden plaatst de SSH ook studenten. Soms worden zij geplaatst als vriendengroepen, dus dan wonen een paar vrienden in een eengezinswoning. Hiervoor zijn wachtlijsten. “Die zijn helaas nu even gesloten”, zegt Van Mourik. “Het werd ineens heel populair. De wachttijd is nu negen maanden en dat is heel veel voor een tijdelijk pand!”

Vriendencombinaties komen niet alleen bij de tijdelijke panden voor. “Bijvoorbeeld ook in Casa Confetti op de Uithof zijn we dit gestart. Zo heb je geen wachttijd nodig voor een kamer. Of we deze vriendencombinaties in het nieuwe complex De Johanna op de Uithof gaan uitvoeren, weet ik nog niet.”

Toch blijft dit een indicatie en kan de wachttijd verschillen. Dat gebeurde bij Isabelle (20, Nederlandse Taal en Cultuur), die sinds het begin van de lente in City Campus Max woont. City Campus Max is een wooncomplex voor studenten en pas afgestudeerden. Het ligt bij de Beneluxlaan en heeft vooral woningen voor één persoon. “Normaal staat er vier jaar wachttijd voor”, vertelt Isabelle. “Maar ik kon hier al gaan wonen met maar twee jaar wachttijd. Mijn kamer was niet heel populair; hij had al twee keer op de site gestaan en niemand wilde er in.” Als je niet al te kieskeurig bent, lukt het dus sneller een kamer te vinden.

Als het niet lukt bij de SSH, kun je altijd proberen een kamer bij een particulier te vinden. De bekendste particuliere website voor kamerzoekers is Kamernet. Dat bestaat al veertien jaar. “In de afgelopen twee weken zijn er bijna 2000 nieuwe unieke zoekprofielen aangemaakt op ons platform!”, zegt Lindsey de Leau van Kamernet. “Dit is dan ook de drukste periode voor ons, het hoogseizoen..”

“Op dit moment staan er in de regio Utrecht ongeveer 450 kamers, appartementen en studio’s te huur”, aldus De Leau. “Om het aanbod altijd up-to-date te houden, worden advertenties die een maand op de website staan automatisch verwijderd. Ook wordt een advertentie eerst gescreend voordat hij online komt te staan.”

Een lidmaatschap bij Kamernet is wel een stuk duurder dan bij de SSH. Voor 19 euro kun je 15 dagen onbeperkt reageren op advertenties, voor 30 euro een maand. Om studenten snel aan een kamer te helpen maakt Kamernet  gebruik van sociale netwerken.  De Leau: “Wij werken met de feature Sociale Connecties. Dan kun je in een oogopslag zien of er iemand uit jouw eigen sociale netwerk op zoek is naar een kamer, huisgenoot of huurder. Bijvoorbeeld dat je beide lid bent van dezelfde vereniging of dezelfde studie doet. Zo wordt de zoektocht versneld en voelt deze ook meteen een stuk persoonlijker en meer vertrouwd.”

Bij Kamernet kijken ze niet naar de wachttijd. Je komt eerder in aanmerking. Maar er zitten ook nadelen aan een kamer huren bij particulieren, zegt Jesse Mourik van SSH. “Particulieren hebben meestal geen grote studentencomplexen, de huizen zijn vaak duurder en je moet soms borg ofzelfs bemiddelingskosten betalen.”

Peter is ondertussen nog aan het zoeken. Deze avond heeft hij weer een bezichtiging via Kamernet. Hij hoopt een kamer in de buurt van de binnenstad voor maximaal 380 euro. Hij vraagt aan de lezers van DUB: “Als iemand nog een kamer over heeft, mail me dan?”