Werk ligt voor sommige UU-alumni niet voor het oprapen

Je masterdiploma op zak en dan? Zoeken naar werk natuurlijk. Die speurtocht is niet voor elke afgestudeerde een feest. Heeft de één na een paar maanden een baan op niveau, de ander moet er heel lang naar zoeken.

De cijfers van de Keuzegids Universiteiten 2015 van het Centrum Hoger Onderwijs liegen er niet om. Driekwart van de universitair afgestudeerden maakt een matige tot slechte kans op de arbeidsmarkt. De economie trekt aan en te zien is dat de werkloosheid onder recent afgestudeerden iets daalt, maar of je daar vrolijk van moet worden is de vraag. Het afgelopen jaar kon  13,1 procent geen baan vinden, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek, hoewel het aantal banen iets (0,4 procent) is gegroeid.

Verse master op de arbeidsmarkt
“In mijn familie zijn er altijd mensen die de opmerking maken: waarom wil je in de jeugdzorg werken, daar is toch geen werk in te vinden?”, zegt Maria (27). Ze is net afgestudeerd als Master Orthopedagogiek en nu zo’n zes weken echt op zoek naar een baan die aansluit op haar studie.

“Ik vind het geen leuke vragen, maar meestal lukt het me om ze weg te lachen. Ik wist van te voren dat het lastig zou worden om werk te vinden met deze studie, maar ik doe gewoon wat ik leuk vind. Na mijn hbo-opleiding zat ik in dezelfde situatie en toen heb ik ervaren dat het uiteindelijk allemaal goed kwam. Ik heb nu wel een baan gevonden in een kinderdagverblijf, maar ik blijf zoeken naar werk als orthopedagoog. Het liefst in de jeugdzorg, het onderwijs of in de gehandicaptenzorg.

“Ik houd in een boekje bij bij welke instellingen ik graag wil werken en waar ik al een keer heb gesolliciteerd. Als er mensen zijn die een interessante organisatie of instelling aanraden, dan komen die ook in het boekje te staan. De sociale kaart is zo groot. Al die instellingen onthoud ik niet.”

Als net afgestudeerde kan Maria ook nog gebruik maken van hulp van de universiteit bij het vinden van een passende baan. “Ik kan me inschrijven voor het coachnetwerk om in contact te komen met mensen die werken als orthopedagoog. Ik wil me daar wel voor inschrijven. Het lijkt me nuttig om van deze coaches te leren.”

Anderhalf jaar op zoek naar werk
Film- & Televisiewetenschapper Irene (22) is inmiddels anderhalf jaar werkloos. Ook zij krijgt kritische vragen over haar opleidingskeuze en bijbehorende baankansen. “Wat kan je dan ook met jouw opleiding, kijk je de hele dag tv?”

Hoewel Irene dit type vragen naar haar hoofd krijgt, begrijpen de meeste mensen wel dat ze nog geen werk kan vinden, zegt ze. “Veel mensen leven ook met me mee en begrijpen mijn situatie.” Het liefst zou ze aan de slag gaan in de culturele sector, maar solliciteren doet ze inmiddels op allerhande banen. “Zo lang het geen fysiek zwaar werk is.”

Om geen uitkering te hoeven aanvragen is Irene weer bij haar ouders gaan wonen. “Het liefst wil ik wel weer zo snel mogelijk op mezelf wonen, maar daarvoor moet ik eerst werken en sparen”, zegt ze.

Irene heeft geen contact meer met de UU. “ Ik zou graag een programma zien van de universiteit dat het gat dicht tussen afstuderen en het vinden van een baan. Ik denk aan een mini-traineeship. Verder ben ik ervan op de hoogte dat de UU wel workshops voor alumni geeft, maar daarbij heb ik tot nu toe geen aansluiting kunnen vinden. Bovendien vind ik 27,50 euro best prijzig voor iets waar ik niet van weet of het me iets concreets oplevert.”

Afgestudeerd en Bingo!
Sommige studenten hebben meer geluk dan Irene. Zo kreeg Tjolina (27) na ongeveer een maand een baan die precies in haar straatje past. “Ik heb eerst heel goed bedacht wat ik wilde”, zegt de voor de zomer afgestudeerde Bestuurs- & Organisatiewetenschapper. “Zo heb ik een lijst gemaakt met mijn drie favoriete organisaties. Dat zijn NewPublic, Adviestalent en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Die heb ik aangeschreven en bij alle drie mocht ik op gesprek komen.”

Daarnaast maakte ze gebruik van het netwerk dat ze had opgebouwd toen ze haar scriptie schreef. “Ik vertelde aan iedereen die het maar wilde horen dat ik op zoek was naar een baan die aansloot op mijn opleiding. Daarnaast vroeg ik vaak of mensen nog interessante kleine organisaties kenden. Die hebben minder marketingbudget en zijn dus moeilijker te vinden of ze willen juist alleen gevonden worden door echt geïnteresseerden.”