Verenigingsdebat: 'De kennismakingstijd is een intensieve periode'

Preses Kim Appel aan het woord tijdens het Verenigingsdebat. Foto: DUB.

Vrijwel alle gezelligheidsverenigingen zijn eensgezind over het vasthouden aan tradities. Traditie is “bijzonder”, vindt christelijke studentenvereniging SSR-NU. De in 1899 opgerichte corporale UVSV houdt vast aan haar “rijke historie en vele tradities”, hoewel zij ook mee wil gaan in de huidige tijdsgeest.

Ook vereniging UMTC is “trots” op haar traditionele gebruiken. Al hanteren UMTC’ers een wat lossere omgang met de mores. Een UMTC-lid dat zonder das naar de sociëteit komt, hoeft niet te vrezen voor een terechtwijzing, aldus preses Nathan de Boo. “Iedereen is daar vrij in.”

Niet geheel onverwacht hecht alleen Biton weinig waarde aan het in stand houden van tradities. De non-hiërarchische vereniging, die als enige geen ontgroening heeft, “doet alles een beetje anders”, aldus preses Marjolein Blasweiler.

Vooroordelen
Alle verenigingen die tijdens het debat aan het woord komen, hebben te maken met stereotyperingen over haar leden. Veritas zou anoniem zijn. Zij hebben van de Utrechtse gezelligheidsverenigingen het grootste ledenaantal, waardoor leden “elkaar niet goed zouden kennen”. Preses Kim Appel benadrukt de vele borrelavonden, commissies en verbanden die Veritas rijk is. Hierdoor “leer je snel de vereniging en haar leden kennen”.

Het USC is “in perceptie de meest besloten en traditionele vereniging”, vertelt preses Cas van Turnhout. Het ongemengde corps kampt “misschien wel met de meeste vooroordelen”. Die vooroordelen zijn onzin, aldus de preses. Het corps is “veel rustiger, gezelliger en progressiever dan men denkt”. Ook voor de student die uit zijn witte, hoogopgeleide bubbel wil stappen, is het USC geschikt. Want het vooroordeel dat er alleen maar “heel bekakte, conservatieve jongens” met de “zeven vinkjes” bij het corps rondlopen, is volgens Van Turnhout – hij strijkt op het podium nog even met zijn hand over zijn hart – “absoluut niet waar”.

Ook Unitas heeft volgens preses Stephanie Bálint met de stereotypering te maken dat er maar “een type persoon” bij de vereniging zit. “Maar we hebben heel veel verschillende leden. Dat maakt onze vereniging juist uniek.”

SSR-NU kampt met het vooroordeel dat leden “christelijk moeten zijn”. Dat is niet zo, zegt preses Julian Tolstead. De studentenvereniging is “open voor iedereen”. Een SSR-lid hoeft niet per se te ‘geloven’ in religieuze zin. Dit kan ook in levensbeschouwelijke zin. Tolstead: “Het gaat erom dat je hierin interesse hebt en er gesprekken over wilt voeren.”

Ontgroening
De kennismakingstijd is een intensieve periode beamen UMTC en SSR-NU. “In de kennismakingstijd willen we de student kennis laten maken met alle mogelijkheden binnen de vereniging”, vertelt De Boo. “Dat kost energie. Het is een intensieve, maar ook de meest mooie tijd.” Ook SSR beaamt dat het een “intensieve week is” waarin je de leden en de vereniging leert kennen. “Maar het is het waard. Ik heb mijn beste vrienden leren kennen tijdens de kennismakingstijd”, vertelt Tolstead uit eigen ervaring.

Hoewel het corps van oudsher een intensieve ontgroening kent, is de kennismakingstijd van UVSV volgens preses Valerie Lhoëst “redelijk goed te doen”. “Alles gebeurt op humorvolle wijze. Het is fysiek niet zwaar en wij zien er streng op toe dat er niets misgaat.”

De minst zware kennismakingstijd heeft Biton. De vereniging heeft geen “enkele ontgroenende elementen” en is voornamelijk gericht op het "beter leren kennen van de leden". Het intensiefste is volgens Blasweiler het fietsen naar de Heuvelrug om vrijwilligerswerk te doen voor Staatsbosbeheer. “Daar helpt iedereen mee. Ook het bestuur en de mentoren.”