´Kabinet, denk aan de toekomst´

De studiemarathon is een prima podium om politiek te bedrijven. Wiljan van den Akker, decaan Geesteswetenschappen, protesteert tegen het korte termijn denken van de regering. Alumnus Jan Terlouw vraagt het kabinet een beetje solidariteit met de toekomstige generaties. Zijn college gaat over de verantwoordelijkheid van de wetenschap en spreekt daarbij ook de aanwezige studenten aan.

Even voor 14 uur is de grote collegezaal aan de Bijlhouwerstraat afgeladen vol. Een college over Plato van Jan Ophuizen. Het staat in schril contrast met het college dat volgt. Wiljan van den Akker, decaan van de faculteit Geesteswetenschappen staat voor een zaal met dertig studenten. Die even later weer vol stroomt als oud-wetenschapper, -politicus en auteur Jan Terlouw zijn opwachting maakt. “Nou ik denk dat het komt, omdat studenten vooral komen als ze  pauze hebben”, zegt een van de toehoorders die aan haar tweede protestcollege van de dag begint.

Over media-aandacht heeft de studiemarathon niet te klagen. Collegevoorzitter Geri Bonhof van de Hogeschool Utrecht roemt de actievoerders die met deze studiemarathon positieve aandacht voor het hoger onderwijs weten op te roepen.  Bonhof: “Wij moeten de regering duidelijk maken dat deze vorm van bezuinigingen niet goed is, niet voor de studenten, niet voor het hoger onderwijs.”

Het crisiscentrum is ondertussen vol in bedrijf. Er wordt geblogt, de media worden te woord gestaan en het nieuws wordt er bekeken en herbekeken. Nee, ontevreden zijn de studenten in het centrum niet, behalve dan over de kop van het eerste artikel van DUB vanochtend dat meldde dat de studiemarathon schoorvoetend op gang kwam. “Daarna liep het echt vol.”

In de collegezaal vertelt Wiljan van den Akker over de oplages van poëziebundels door de jaren heen. Dat er minder bundels worden verkocht, hoeft niet te betekenen dat poëzie niet op prijs wordt gesteld. Jongeren beleven poëzie op een andere wijze. Dichters treden op, poëzie zit in muziek. Dus stellen dat er geen subsidie meer hoeft naar dichters omdat de bundels niet meer verkopen, is verkeerd gedacht, zegt Van den Akker doelend op de bezuinigingen op cultuur. Hij heeft daarmee een makkelijk bruggetje gemaakt naar de bezuiniging op kennis. “Ik protesteer tegen het korte termijn denken van de regering”, zegt Van den Akker. Zij kijken, zegt hij, naar de huidige situatie, zien dat Nederland nog in de top tien zit, draaien zich om en denken ‘ik zit mijn termijn wel uit’.

Ook Jan Terlouw verwijt het kabinet een korte termijn denken. Hij wil de nieuwe regering graag het voordeel van de twijfel geven, maar ziet echt gevaren in de manier waarop gekeken wordt naar kenniseconomie en duurzaamheid. “Een beetje solidariteit met de toekomstige generaties alstublieft”, zegt hij op gedragen toon.

Terlouws college is gedrenkt in nostalgie. Als oud-natuurkundestudent had hij vaak college in deze zaal aan de Bijlhouwersstraat. Hij is lang onderzoeker geweest en gaat in zijn verhaal vooral in op de rol van wetenschappers in de samenleving. “Wetenschappers laten zich leiden door twijfel. Dat is goed, maar soms mogen ze wel meekomen op de barricades en zich wat duidelijker uitspreken”, aldus de oud-politicus. Bijvoorbeeld als het gaat om genmodificatie.

De wetenschapper zegt dat hij geen enkel risico kan uitsluiten, maar vertelt er niet bij dat het gevaar net zo groot is dat je drie vliegrampen op een dag krijgt. “De wetenschapper mag zijn twijfel wel vaker relativeren”, vindt Terlouw. Bij de politcus signaleert hij het omgekeerde. Daar is twijfel uit den boze. “Mijn overgang van wetenschap naar politiek was een salto mortale. De wetenschap zoekt de ‘waarheid’ die nooit helemaal bestaat, terwijl de politicus op zoek is naar het haalbare.”

Terlouw sluit zijn verhaal af met een gedicht. Ondertussen staat organisator Max Patelski alweer voor een tv-camera en maakt de Rotterdamse geluksprofessor Ruut Veenhoven zich op voor het volgende college. De colleges gaan de hele nacht door en zijn voor iedereen toegankelijk.

GK/RA

Volg ook het blog van Max Patelski elders op deze pagina