´Verwijten ISO nonsens´

Onverenigbare functies en een te korte beschikbaarheid waren voor staatssecretaris Zijlstra de reden om de voorgedragen kandidaten voor het voorzitterschap van de raad van toezicht van de Universiteit van Amsterdam af te wijzen.

Dat zei hij vanmiddag na afloop van de opening van het academisch jaar op de Universiteit van Amsterdam. Buiten deelden studenten van de ASVA flyers uit waarop ze de staatssecretaris beschuldigden van “politieke inmenging”. Hij zou een voorzitter willen benoemen die voorstander is van samenwerking met de VU en bovendien van CDA- of VVD-huize komt. Maar hun beschuldigingen zijn “nonsens”, aldus Zijlstra.

Ook zijn er volgens hem maar twee kandidaten voorgedragen en niet twee keer vijf, zoals de Centrale Studentenraad en het Interstedelijk Studenten Overleg gisteren in een persbericht meldden. Zij hadden dat opgemaakt uit een gesprek dat zij hadden met de ‘formateur’ die door Zijlstra is aangesteld om een raadsvoorzitter te zoeken. “Als de studenten volgende keer gewoon even bellen om te vragen hoe het zit, dan hoef ik niet op alle onzin te reageren”, verzuchtte Zijlstra.

Dat hij zich met de benoeming bemoeit, is evident volgens de staatssecretaris. “Daar ga ik over. De raad van toezicht zit er namens de bewindspersoon, om een oogje in het zeil te houden. En ik ben geen stempelmachine.”