‘Donderdag knalt het dak eraf’

Het slotfeest van de UIT moet donderdag de spectaculaire afsluiting van de introductieweek worden. De eerstejaars hebben geen idee wie er optreden, maar zin hebben ze wel. UITband Ch4nge staat centraal. “Donderdag knalt het dak eraf, echt wel”, voorspelt Olav (26), drummer van Ch4nge.

De roze tent op het terrein van University College is de plaats voor het spetterende slotfeest. Er wordt zo’n 3500 man publiek verwacht. Een van de groepen is Ch4nge, die zich dit jaar de UITband mogen noemen. Voor Ch4nge is de hele week eigenlijk al een feestje. Afgelopen zaterdag was in Club Poema het voorproefje voor alle mentoren, en dat ging “hartstikke lekker”, aldus zangeres Tessa (24). “Er werd zelfs een dansje bij bedacht door een aantal mentoren. Nou, die meiden staan donderdag ook op het podium, wedden dat de hele zaal dan meedoet!” Alhoewel niemand van de band zelf de UIT heeft gelopen, hebben ze er alle vertrouwen in dat hun speciaal voor de UIT 2011 geschreven nummer UIT&Thuis zal aanslaan bij het grote publiek. Ze hebben immers al veel ervaring met studenten en studentensportverenigingen, en via die contacten zijn ze ook gevraagd voor de wedstrijd van de UITBand 2011.

Die wonnen zij in mei en sindsdien kunnen ze niet meer om ‘hun’ UIT&Thuis heen. “Je staat er mee op en gaat ermee naar bed. Echt 24 uur lang” aldus Erik (22), de bassist en jongste van de band. Het liedje is, na een avondje bieren, geschreven in samenwerking met oud-bandlid en rapper Remco Kraak. Eerst de tekst, toen pas de muziek. Omgekeerde volgorde? Inderdaad, normaliter schrijft toetsenist Stefan (25) eerst de muziek en daarop baseren ze dan samen de tekst. Maar deze keer was het andersom, zodat de verplichte thema’s (UIT 2011, Utrecht, studenten, en

UIT&Thuis) in ieder geval in het liedje werden genoemd. Bovendien willen de aankomende studenten volgens Tessa vooral de stad leren kennen, en daar UIT&Thuis volgens hen wel bij.

Op het slotfeest is het podium drie kwartier lang hun terrein. Die tijd vullen ze met covers ‘met een eigen sausje, om toch een soort van authentieke sfeer neer te zetten’. De set sluiten ze af met een “beatbox-dingetje” van de drummer samen met de gitarist van de band, volgens Olav een beproefde formule om lekker te knallen. De band is voortgekomen uit een crossover hiphopband die door Olav en Stefan is opgericht. Ze hebben toen de halve finale van de Grote Prijs van Nederland gehaald. Na een pauze pakte de band in 2007 de draad weer op als coverband, aangevuld met Erik en Tessa.

Voor het optreden op donderdag hebben ze, voor de lol en de uitdaging, speciaal voor donderdag drie extra artiesten geregeld: saxofonist Joris, trombonist Jelle en trompettist Jon. Spannend, want pas maandag bij de soundcheck speelt de band voor het eerst met hen samen. Maar met de zenuwen valt het tot nu toe wel mee. Ja, vlak voordat je het podium opgaat, natuurlijk wel even. Maar als je eenmaal op het podium staat, is het volgens Erik “voornamelijk gewoon genieten”.

Zo ervaart een van de presentatoren van de avond, Philip (24), het ook. Als duo met Menno (24), heeft hij al de nodige ervaring op het podium. Zo hebben ze beiden meegedaan aan het Utrechtse Studenten Cabaret Festival en deze avond ook een keer zelf gepresenteerd. Bij het Koninklijk Utrechts Studenten Toneel hebben de twee studenten Bedrijfskunde en Rechten elkaar leren kennen, de Utrechtse toneelwereld is natuurlijk niet zo groot. Voor het duo is het de eerste keer dat ze de UIT presenteren, nadat hun illustere voorgangers na 5 jaar hebben afgezwaaid. Maandagochtend, bij de opening, was de vuurdoop: “Het publiek van de UIT is lekker enthousiast, we hoefden weinig te doen om ze op te zwepen. Zet een willekeurige groep studenten neer in een zaal en ze kijken je zo aan van: moet je je eerst maar eens bewijzen. Dat valt nu heel erg mee.” Wat dat betreft kijkt Philip er dus met vertrouwen naar uit, maar verder heeft hij zich nog niet zoveel met de voorbereiding bezig gehouden. “Ik hoorde gisteren dat The PartySquad komt”. Wel leuk, dat grote namen als The PartySquad, Lasgo en DJ Fuente hun opwachting maken, maar Philip is het toch vooral te doen om het presenteren. Tijdens de feestjes, bij het aan- en afkondigen van de artiesten, heb je eerst een half uur niets te doen, en dan is het 5 minuten knallen. Daar ligt hij dus niet meer echt wakker van. Maar toch: “toen ik daar bij de opening zo stond, zei ik wel tegen Menno: ‘dit had ik 5 jaar geleden niet verwacht, toen ik zelf de UIT liep. Dat ik daar op het podium zou staan’. Geeft toch wel een gaaf gevoel”.

Naast Ch4nge zullen ook Lasgo, PartySquad en DJ Fuente optreden. Ook niet deelnemers van de UIT kunnen naar dit feest. Ze moeten voor 5 euro een kaartje kopen bij de centrale post (alleen pinnen).