‘En bedankt Simon Poulsen’

Pwèt. Pwèt. Een verdwaalde -ongetwijfeld plastic en oranje- vuvuzela moest het voetbalpubliek in De Uithof af en toe opschrikken. Studenten en medewerkers keken nagelbijtend toe hoe Nederland zich naar de overwinning sleurde.

Een oranje stoet studenten trekt aan het begin van de middag naar Olympos. Het sportcentrum heeft bier en fris voor 1 euro en een gratis lunch in de aanbieding. Op de ramen stickers met de tekst Bafana Holanda. In een sporthal zitten enkele honderden studenten en medewerkers samengepakt op en voor de geïmproviseerde tribunes. Veel oranje shirts en een enkele oranje pruik of bril. Voor de commerciële WK-hit van het sportcentrum, de oranje teenslippers, is het wellicht nog niet iets te fris.

Promovendus organische chemie Niels Pijnenburg leunt met een biertje op de grond, naast hem zijn vriendin die vrij heeft genomen van haar baan bij een accountancybureau in Eindhoven. Niels: “Ik sport hier vaak, dus ik wist dat ik hier kon kijken. Ik wilde vanochtend nog even werken en thuiskijken had ik niet gered. ik woon in Den Bosch. Wat de eindstand wordt? 2-1 voor Nederland.”

Even verderop zitten studenten van de lerarenopleiding van het IVLOS. “We hadden vanochtend college in De Uithof en iemand kwam het met het voorstel hier te kijken”, vertelt Matthijs van Vulpen. “Ik vind dit prima, erg gezellig.” Hij voorspelt 2-0 voor Nederland.

“Het vloeit niet, het vloeit niet”, begint Frank Snoeks na twintig minuten te foeteren. Ook het publiek wil niet echt in beweging komen tijdens de eerste helft. Nederland speelt te slecht en kans blijven uit. Converseren is lastig omdat de NOS de commentaarstem flink wat harder lijkt te hebben gezet om het Zuid-Afrikaanse getoeter te overstemmen.

“Dat gezeik op het middenveld moet ophouden”, vindt studente Journalistiek Fleur Reijngoudt nadat er gefloten is voor de rust. “Het wachten is op de gouden wissel”. Clubgenootje van voetbalvereniging Odysseus ’91 Doris Vredegoor, student Diergeneeskunde, weet wat er moet gebeuren: “Huntelaar erin voor Van der Vaart.”

We verlaten sportcentrum Olympos om de tweede helft te bekijken in het Minnaertgebouw. Daar hebben zo’n driehonderd studenten en medewerkers zich in de kantine verzameld. “Nederland speelt niet sterk, dus het is hier nog niet heel gezellig”, luidt het welkom van een lachende onderwijsdirecteur Toine Arts.

Hij is nog niet uitgesproken of de meute springt juichend op. “En bedankt Simon Poulsen”, wordt er geroepen naar de linksback die de bal in eigen doel heeft gewerkt. “Nog een, nog een”, zingen enkele anderen. Maar de ingetogenheid keert snel terug. Buiten de sprankelende invalbeurt van Eljero Elia geven alleen de herhalingen en ultralangzame slow motions aanleiding tot opwinding. “Lekker Frank”, klinkt het als assistent-coach Frank de Boer zijn broek in de kruisstreek rechttrekt. En er wordt gewezen als we de zweetdruppels pareltje voor pareltje van het hoofd van een koppende Deen zien springen.

Uiteindelijk brengt Dirk Kuijt kort voor tijd de verlossing. Maar het grootse voetbalfeest en totale euforie blijft ook na afloop uit. Stoelen worden onder tafels geschoven, de dienbladen van de lunch worden naar de trolly gebracht en dat was het dan. Zaterdag Japan. “Altijd moeilijk om zo kort na de wedstrijd een oordeel te moeten vellen”, persifleert masterstudent klimaatfysica Vincent Kamphuis glimlachend een cliché-‘sportgesprek-na-afloop’. “Laten we het er maar op houden dat we nog een beetje moeten warmdraaien.” En Vincent loopt terug naar de studentenkamer om verder te werken aan zijn afstudeeronderzoek.

XB