‘Langstudierder’ Pechtold krijgt eigen kledinglijn

Ben jij een langstudeerder en ben je er trots op? Dan kun je nu een t-shirt, capuchontrui of stropdas bestellen met de tekst ‘Ich bin ein Langstudierder’.

De webshop www.ichbineinlangstudierder.nl is een ideetje van vier studenten uit Delft die tijdens de demonstratie van 21 januari op het Malieveld stonden toen D66-leider Alexander Pechtold zijn – inmiddels legendarische uitspraak – deed. “Wij dachten meteen ‘dit is leuk, hier kunnen we wat mee’”, vertelt student bouwkunde en grafisch ontwerper Mark de Vries. Ter plekke legden ze de domeinnaam vast.

“Thuis zijn we meteen met een krat bier bij elkaar gaan zitten om een logo te ontwerpen en een website te bouwen. Die was om zes uur in de lucht.” Dat logo – een mannetje met een baret en extreem lange benen – is een vrij letterlijke vertaling van het begrip langstudeerder, zegt De Vries. “We hebben wat zitten schetsen en dit kwam eruit.”

In eerste instantie bedachten ze ook shirts met portretten van politici als Maxime Verhagen en Mark Rutte met een tekstwolkje erbij: ‘ich bin ein langstudierder’. “Dat leek ons bij nader inzien niet zo handig met het oog op portretrechten.”

De Vries wordt zelf ook een langstudeerder. “Via de oude regeling haal ik het precies, ik ben nu zesdejaars en studeer volgende jaar zomer af. Maar nu moet ik dus ook een boete gaan betalen.” Gaat hij de opbrengst opzij zetten voor de langstudeerboete? “Wie weet. Al moet ik misschien ook de bijverdiengrens in de gaten houden. Je moet vandaag de dag met zoveel rekening houden en met die langstudeerboete wordt het er niet makkelijker op.”

Er zijn inmiddels meer dan honderd shirts en hoodies besteld uit elke studentenstad, zegt De Vries. Op Facebook heeft het initiatief 660 vrienden. De studenten haalden er zelfs het Duitse opinieblad Der Spiegel mee.

“Een eigen kledinglijn”, verzucht Alexander Pechtold, “ik kijk er met gepaste trots naar.” Het shirt dat hem door de Delftse studenten is aangeboden, heeft hij in dank aanvaard. Hij is blij verrast met hun initiatief. “Dit is precies wat me voor ogen stond toen ik tijdens de demonstratie op het Malieveld riep dat ik een ‘Langstudierder’ was. Studenten moeten meer dan alleen studeren. Bestuurswerk moet je stimuleren in plaats van tegenwerken, en het opzetten van een eigen bedrijfje ook. Want grijze muizen hebben we genoeg.”

Met de langstudeerboete heeft staatssecretaris Zijlstra volgens Pechtold een rookgordijn opgetrokken: “Mensen die thuis op de bank voor de TV zitten, zullen snel denken dat zes jaar studie wel genoeg is. Ze hebben niet in de gaten dat de Nederlandse kenniseconomie enorm onder druk wordt gezet. Het probleem komt in 2014 op de agenda, zegt het kabinet laf, maar dan is het zelf al vertrokken. En hopelijk eerder.”

“Ich bin ein Langstudierder” is overigens geen goed Duits; een langstudeerder heet daar een ‘Langzeitstudent’ of “Bummelstudent”.

Hoger Onderwijs Persbureau

Tags: d66