‘Mijn afkeer voor colleges van bestuur zit heel diep’

Anne-Wil Lucas zit als Tweede Kamerlid voor de VVD met de portefeuille hoger onderwijs. In een debat bij de Utrechtse JOVD zegt ze dat studenten af moeten van het idee dat ze zo zielig zijn. Aan colleges van bestuur heeft ze een hekel.

Anne-Wil Lucas (35) komt uit een arbeidersgezin. Ze is er trots op dat ze Planologie in Wageningen kon gaan studeren en vindt dat niet vanzelfsprekend. Een bestuursjaar had haar leuk geleken maar dat wilde ze niet van haar betalende vader vragen. Nu heeft ze zelf de portefeuille hoger onderwijs en wetenschap en gaat op maandagavond in café Lofen de discussie aan met de leden van de Utrechtse JOVD en een tweetal studenten van de studentenvakbond Delft over de maatregelen van het kabinet.

Lucas begint maar direct over de langstudeerboete: de kabinetsmaatregel waar de JOVD het niet mee eens is. De jongerenpartij had liever een sociaal leenstelsel gezien. In een helder uitgestippeld betoog vertelt Lucas dat deze maatregel niet de schuld van de VVD is (het is een ‘gedrocht’ van het CDA), dat de VVD deze onmenselijke maatregel toch maar mooi heeft weten te versoepelen (loskoppeling uitloop bachelor en master fase) en last but not least, dat er al effect te zien is (de organisatie van studies verbetert).

De veelgehoorde kritiek dat je de spelregels niet mag veranderen tijdens het spel, komt ook uit deze zaal. Lucas: “De spelregels waren nooit: doe er zo lang mogelijk over. Bovendien moeten we de regel nu invoeren want als we pas met de nieuwe lading in 2012 beginnen zijn we veel te laat om te kunnen investeren.”  “Maar met de pensioenen kan dat anders wel,”’ klinkt het verontwaardigd uit de zaal. Veel bijval, hear hears en geklap en Lucas kan het alleen maar beamen.

De JOVD’ers zijn bang dat de langstudeerboete, die ook door universiteiten betaald moet worden, voor In Holland-taferelen gaat zorgen. Zullen de universiteiten uit eigen belang niet te snel diploma’s afgeven? “Dat zal niet gebeuren”, verzekert Lucas, al wordt het niet helemaal duidelijk waarom niet. Ze vindt wel dat de kwaliteit van het onderwijs nu onder de maat is: “Mijn afkeer voor colleges van bestuur zit heel diep. Ze zijn vooral bezig met PR en zoveel mogelijk geld verdienen. De student staat niet centraal.” Ook de studenten vinden het onacceptabel dat er in het huidige beleid wel geld is voor een peperdure Universiteitsbibliotheek maar niet voor extra werkgroepen.

Toch legt Lucas de schuld niet alleen bij universiteitsbesturen. Een deel van de oplossing ligt ook bij de student. Ze wil af van het idee dat studenten zo zielig zijn. “Als jij wil besturen naast je studie is dat jouw keuze. Dat verdien je later dubbel en dwars terug.” Een ondernemende student die klaagt dat hij geen studiefinanciering meer kan ontvangen, wordt op het eind van de avond terecht gewezen: “Als je zoveel verdient met je bedrijfje heb je geen stufi nodig. Je zou er juist trots op moeten zijn dat je jezelf kan bedruipen!”