‘Onderwijs niet in gedrang door bursaal'

Staatssecretaris Zijlstra verwacht dat ook in de toekomst de meeste promovendi een werknemerstatus zullen krijgen en onderwijs blijven geven. Hij is niet bang dat het onderwijs te lijden zal hebben van de invoering van een bursalenstelsel.

“Het is de verantwoordelijkheid van de (autonome) universiteiten om bursalen slechts daar in te zetten waar voldoende onderwijspersoneel beschikbaar is”, schrijft Zijlstra in antwoord op vragen van PvdA-kamerlid Jandnanansing. Zij is bang dat de invoering van bursalen voor nog meer druk zal zorgen bij universitair docenten en onderzoekers, omdat bursalen geen les hoeven te geven.

Zijlstra wil universiteiten de keus geven om een deel van hun promovendi een studentenstatus en een beurs te geven. Dat is goedkoper, waardoor er meer promotieplaatsen komen. Veel promovendi zijn daar tegen, omdat ze dan onder meer geen recht op zwangerschapsverlof en pensioenopbouw hebben.

Verder maakt de staatssecretaris in zijn antwoord opnieuw duidelijk dat selectie aan de poort wat hem betreft vooral bedoeld is om studenten op de juiste plek te krijgen. De zesjescultuur kunnen instellingen volgens hem beter bestrijden door een ambitieuze studiecultuur te creëren, “bijvoorbeeld door kleinschalige onderwijsvormen, onderwijs op maat, betrokken docenten en goede begeleidingsvormen te bieden”.