‘Studenten doen meer voor eigen stad’

Studenten lijken zich steeds meer te willen inspannen voor het verbeteren van hun eigen leefomgeving. Dat constateert hoogleraar Pieter Hooimeijer, juryvoorzitter van de universitaire prijs voor studenten die zich bestuurlijk of maatschappelijk verdienstelijk maken. De jury maakte onlangs de genomineerden van dit jaar bekend. Zij zetten zich ondermeer in voor de Kindertelefoon Utrecht en Utrechtse inburgeraars.

De prijs voor Utrechtse studenten die bestuurlijke taken verrichten of maatschappelijk actief zijn, werd vier jaar geleden in het leven geroepen. Met de prijs hoopt de universiteit studenten te motiveren zich ook buiten de collegezaal te laten gelden. Pieter Hooimeijer stelt tevreden vast dat het initiatief steeds meer bekendheid krijgt. De jury ontving dit jaar twaalf voordrachten, het grootste aantal dusver.

Bovendien kwamen in eerdere jaren de voordrachten vooral van individuele docenten of opleidingen. Nu is er tot vreugde van de juryvoorzitter meer variatie en zijn de voordrachten afkomstig van zeer uiteenlopende personen en organisaties. “Deze belangstelling voor studenten die dingen willen ondernemen, is zeer plezierig. Daar komt bij dat de studieresultaten van deze studenten goed zijn. Dat was echt een strenge eis.”

De studentenprijs, bestaande uit een oorkonde, een beeldje van de universitaire Sol en een geldbedrag van 1500 euro, wordt op 5 september tijdens de opening van het academisch jaar uitgereikt aan een van de drie studenten die door de jury deze zomer zijn genomineerd. De drie gelukkigen zijn masterstudente Psychologie Fleur Botman, UCU-student Spencer Heijnen, en masterstudente Onderwijskunde Eefje van de Sanden.

Fleur werd voorgedragen door studentenvereniging Veritas. Naast commissiewerk voor haar vereniging is zij ondermeer actief voor de Kindertelefoon Utrecht. Drie medewerkers van het University College zijn verantwoordelijk voor de voordracht van Spencer. Hij is president geweest van de UCU-studentenorganisatie ASIC en betrokken bij het bevorderen van de verkoop van Fair Trade-producten in Utrecht. De Utrechtse afdeling van de Studentenvereniging voor Internationale Betrekkingen (SIB) droeg Eefje voor. Zij richtte ondermeer het Utrechtse filiaal van de charitatieve boekenwinkel Books4Life op en geeft daarnaast taalles aan inburgeraars.

Juryvoorzitter Hooimeijer noemt het opmerkelijk dat de voordrachten voor studenten die zich ook maatschappelijk inzetten vaak “gloedvoller” waren dan die voor studenten die zich als bestuurslid van een universitaire- of studentenorganisatie verdienstelijk hebben gemaakt. “Studenten kunnen voor beide worden voorgedragen, maar bestuurstaken behoren klaarblijkelijk meer tot de gangbare zinvolle dingen die studenten kunnen doen. Activiteiten buiten de universiteit leiden tot meer enthousiasme.”

In de waarneming van Hooimeijer bestaat er sinds een aantal jaar een trend waarin studenten zich graag inzetten voor hun eigen stad.  “Je ziet dergelijke studentinitiatieven die de verbinding met de wijken maken ook uitgroeien. Het beste bewijs daarvan is wellicht de stichting Move van oud-prijswinnaar Thekla Teunis die in vijf jaar enorm aan de weg heeft getimmerd met projecten waarin studentsporters en scholen samenwerken. Ik ben blij dat we met deze prijs kunnen bijdragen aan het bijstellen van de beeldvorming waarin studenten alleen interesse hebben in de kroegen en zich verder niet om hun stad bekommeren.”

Tijdens de opening van het academisch jaar zal ook de winnaar van de jaarlijkse scriptieprijs bekend worden gemaakt. Er waren 18 voordrachten. Voor deze prijs zijn er eveneens drie genomineerden: Jeroen Bouterse, masterstudent Historical and Comparative Studies of the Sciences and Humanities; Anna Scharschmidt, masterstudente Economics and Geography en Milena Tsvetkova, masterstudent Sociology and Social Research.