‘Studeren en een bedrijf runnen gaan best samen’

Harvard University Campus

Jip Samhoud is 21 jaar, heeft zijn eigen reclame- media- en communicatiebureau en studeert ondertussen ook nog Liberal Arts & Sciences aan de UU. Binnenkort reist hij af naar Amerika om als één van de jongste deelnemers ooit een cursus te volgen voor zakenlui. “Ik verwacht op Harvard geïnspireerd te worden door succesverhalen.”

In een statig pand aan de Parkstraat houdt Jip Samhoud kantoor. Hier zit zijn reclame-, media- en communicatiebureau genaamd &samhoud Inspirations. Hij begon het bedrijf in 2009 net nadat hij was gestart met zijn studie Liberal Arts & Sciences. Inmiddels zit hij in zijn tweede jaar en bestaat zijn bedrijf uit achttien mensen. Het willen verbeteren van de wereld is zijn drijfveer.

“Ik wil dat mensen zich verbonden voelen met elkaar”, zegt hij. “Toen ik vijftien was dacht ik dat te kunnen bereiken via de politiek. Het was daarom dat hij het Nederlandse jeugdkabinet oprichtte waarvan hij zelfs premier werd. Het kabinet, dat uit een groep jongeren bestaat, verzamelt meningen van de Nederlandse jeugd en maakt zich sterk voor inspraak bij beleidsontwikkelingen op politiek gebied. Ook maken de kabinetsleden lespakketten voor op middelbare scholen, om scholieren politiek bewust te maken. “Ik wilde dingen in Nederland veranderen.” Maar gaandeweg kwam hij er achter dat hij zijn doel niet kon bereiken door politiek actief te zijn.“In Nederland is er meer een soort mediacratie”, vertelt Jip. Media bepalen volgens hem de agenda en beïnvloeden meer dan de politie dat doet het beeld over verschillende onderwerpen. Van daar dat hij een nieuw avontuur begon.

Inspirerend

Jip wil met zijn mediabedrijf de massa verbinden en de mensen op een positieve manier inspireren. Zijn bedrijf werkt onder meer samen met grote namen als Centraal Beheer Achmea en TNT. &samhoud Inspirations houdt zich bezig met communicatie en reclames. “Media pikken vaak alleen negatief nieuws op, dus moet ik zelf een onderdeel zijn van de media om mijn boodschap in positieve stukken of inspirerende speeches naar buiten te brengen”, vertelt Jip. Maar Jip wil meer: binnen tien jaar wil hij een eigen kanaal waarop hij zijn programma’s op televisie en internet kan laten zien.

Volgend jaar komt er al een programmaformat van Jip op de Nederlandse televisie. Hij is nog bezig met de laatste onderhandelingen, maar het programma format de ‘business talkshow’ is dan waarschijnlijk te zien op RTLZ en RTL7. In de talkshow praten marktleiders en bekende zakenmensen over het thema verbinden en kunnen op die manier kijkers inspireren. Ook is hij nog bezig met een zevendelige documentaire over belangrijke personen die in zijn ogen veel mensen verbinden. De reeks begint met oud-president De Klerk, die de apartheid in Zuid-Afrika afschafte. “Ik ben altijd al een voorstander geweest van zijn inspirerende lijfspreuk: Together we build a brighter future.” Aan het eind van de aflevering mag De Klerk het stokje doorgeven en volgt er eendoor De Klerk gekozen portret van een inspirerende persoonlijkheid. Op die manier worden zeven verschillende persoonlijke verhalen vertelt.

Harvard

Maar eerst maar naar Amerika. Jip werd kort geleden uitgenodigd voor de speciale Harvard cursus Achieving Breakthrough Service. Harvard hoogleraar Das Narayandas attendeerde Jip persoonlijk op deze cursus. “Ik kende professor Das Narayandas al omdat hij een seminar heeft gevolgd bij &samhoud, het bedrijf van mijn vader”, verklaart Jip. “Professor Das Narayandas was onder de indruk van mijn ondernemerschap en sindsdien hebben we contact gehouden.” Jip zal waarschijnlijk een van de jongste cursisten zijn: “De meeste deelnemers zijn tussen de veertig en zestig jaar oud en hebben succesvolle bedrijven.”

“Ik verwacht geïnspireerd te worden door de succesverhalen die ik tijdens de cursus te horen krijg”, legt hij uit. “De nadruk ligt bij Amerikaanse universiteiten veel meer bij het bedrijfsleven dan bij wetenschap, zoals bij ons in Nederland.” Er wordt volgens hem bij Nederlandse universiteiten te weinig gekeken naar marktwerking en economische ideeën in combinatie met wetenschap. Hij is ook van mening dat juist het bedrijfsleven in combinatie met de media veel invloed kan hebben op de maatschappij.

Inflexibele roosters

“In Nederland word je naar mijn mening ook tegengewerkt als jonge ondernemer.” Jip ziet dat terug in de inflexibele roosters en in het gebrek aan interesse bij docenten. In Amerika is dit volgens Jip heel anders. “Je ziet het al aan het feit dat ze mij als student en jonge ondernemer uitnodigen, hoewel  ik uit Nederland kom.”

Doordat zijn bedrijf en zijn studie moeilijk te combineren zijn, studeert hij veel thuis en gaat alleen naar de echt relevante colleges. “Ik ben ongeveer vier uur per week bezig met studeren en daar red ik het wel mee en ondertussen heb ik ook nog een baan van circa vijftig uur per week.” Docenten zouden volgens Jip veel meer kunnen doen om studenten te motiveren, want nu moet je als student moeilijke afwegingen maken tussen studie en bedrijf. “Als je echt gepassioneerd bent, ga je sneller denken en lukt het je vanzelf om bedrijfsleven met een studie te combineren.” Jip verwacht gewoon zijn bacheloropleiding volgend jaar af te ronden.

Op 17 april vertrekt de student-ondernemer naar Harvard en blijft daar tot 21 April. Daarvoor is hij nog twee dagen in New York om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van reclame te bekijken. Zijn ervaringen op Harvard zijn terug te lezen op zijn blog.

TG