‘UvA ontraadt lidmaatschap corps niet’

De voorlichtingsafdeling had vrijdag plots handenvol werk met het rechtzetten van een publicatie op de site campus.tv. Daarin lazen site-bezoekers dat de Amsterdamse universiteit liever niet ziet dat studenten lid worden van corporale verenigingen.

Campus.tv publiceerde vrijdag een printscreen van een deel van een digitaal inschrijfformulier van de UvA. Daarop was de volgende tekst te lezen: Wanneer je van plan bent lid te worden van Lanx of A.S.C./A.V.S.V. Willen we je waarschuwen voor hun ontgroeningsperiode. Ondanks de afspraken die de universiteit met deze verenigingen heeft gemaakt over de aanwezigheid van studenten bij colleges tijdens de ontgroening, is uit voorgaande jaren gebleken dat zij zich niet aan deze afspraken houden. Wanneer je je aan hun ontgroening onderwerpt zul je waarschijnlijk tijdens deze periode niet naar college of zelfs de verplichte werkgroepen gaan. Dit levert je al in het begin een achterstand op en geeft een groot risico op een negatief bindend studieadvies. Wij raden een lidmaatschap van deze vereniging dus af. Met andere studentenverenigingen hebben wij overigens geen negatieve ervaringen en zolang je goed in de gaten houdt dat ze je niet afhouden van studieverplichtingen raden we je deze dus niet af.

Het bericht werd overgenomen door de site soggen.nl maar is inmiddels door campus.tv van de eigen site verwijderd. Navraag van DUB bij een Amsterdamse persvoorlichter leert dat het ging om een formulier van de opleiding psychologie. Eerder deze week heeft deze opleiding al contact gehad met de betrokken verenigingen. “De psychologie-opleiding wil graag dat nieuwe student rekening houden met de mogelijke gevolgen van een lidmaatschap, maar heeft dat te hard en te scherp geformuleerd. De tekst is inmiddels aangepast", aldus de Amsterdamse woordvoerder. "Het is dus zeker niet zo dat de Amsterdamse universiteit iets ontraadt, maar dat de psychologie-opleiding ergens voor waarschuwt.”

*Campus.tv heeft op maandag 15 augustus een update geplaatst*