‘Verplicht inchecken bij NS vanaf januari’

Studenten moeten vanaf 1 januari 2012 altijd in- en uitchecken bij de NS, laat studentenvakbond ISO weten. Wie niet incheckt, riskeert een boete, ook al mag die persoon op dat moment gratis reizen. De NS wil niet bevestigen dat de nieuwe regels in januari worden ingevoerd.

Voordat de maatregel wordt ingevoerd start de NS een campagne om studenten voor te lichten over de nieuwe regels. Om studenten te laten wennen aan het in- en uitchecken tijdens vrij reizen-periodes last de NS een overgangsperiode in waarin studenten niet beboet worden als ze vergeten in te checken. “We gaan een coulanceperiode inlassen waarin studenten een waarschuwing krijgen”, vertelt NS-woordvoerder Eric Trinthamer. Hoe lang die periode gaat duren, weet de NS nog niet. Dit is afhankelijk van hoe makkelijk de studenten overschakelen op de nieuwe regels.

Dat de nieuwe regels op 1 januari ingaan werd eind vorige week getwitterd door studentenvakbond ISO. Die zijn onlangs geïnformeerd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en NS over de invoer van verplicht in- en uitchecken.

NS wil nog niet bevestigen dat de nieuwe regels voor studenten op 1 januari worden ingevoerd. “We gaan studenten over niet al te lange tijd vragen om altijd in- en uit te checken”, vertelt woordvoerder Trinthamer. “We maken binnenkort meer bekend.”

Dat gratis reizende studenten toch een boete kunnen krijgen, vindt ISO-voorzitter Sebastiaan Hameleers “frappant”. “De conducteur kan op zijn schermpje gewoon zien of iemand op dat moment gratis reist.”

Toch heeft Hameleers er ook wel begrip voor dat de NS uniforme regels wil hanteren. "Ze willen weten wie waar en wanneer reist, zodat ze hun treinaanbod daar op aan kunnen passen. Om een zo goed mogelijk product aan te bieden moeten studenten ook in- en uitchecken."

De NS is de laatste vervoerder die in- en uitchecken voor studenten verplicht. Een aantal weken geleden besloten regionale treinvervoerders gezamenlijk het inchecken vanaf 3 november verplicht te stellen.