‘Vervang boekenkasten door werkplekken’

Het aantal studiewerkplekken in de twee vestigingen van de Universiteitsbibliotheek kan gemakkelijk worden uitgebreid door een deel van de boekenvoorraad uit de open opstelling te halen en naar het depot te verplaatsen.

Dat voorstel doen studenten uit de faculteiten Rebo en Geesteswetenschappen op grond van een enquête onder gebruikers van de nieuwe Universiteitsbibliotheek Binnenstad (UBB). Hoewel de 605 ondervraagden in het algemeen lovend zijn over de nieuwe bieb is het tekort aan studiewerkplekken 68 procent van hen een doorn in het oog. De opstellers van de notitie pleiten dan ook voor extra werkplekken.

In de faculteitsraad Rebo maakte student Peter de Lange vorige week duidelijk dat wat hem betreft in dat verband zeker ook gekeken kan worden naar de mogelijkheid om een deel van de boekenvoorraad vanuit de open opstelling naar het depot te verplaatsen. De stafleden in de raad maakten echter ernstig bezwaar tegen dit voorstel, dat wat hen betreft wel erg vanuit het studentenstandpunt was geredeneerd.

Ook in de commissie Huisvesting van de Universiteitsraad werd vorige week door studenten gepleit voor het vervangen van boeken in de twee vestigingen van de UB door werkplekken. Directeur Campus en Vastgoed Dries Berendsen maakte de studenten echter duidelijk dat er wat hem betreft voorlopig even genoeg geld in de bibliotheken is geïnvesteerd. Hij vroeg zich bovendien af of de studenten niet overdreven met hun klachten. “Uit onderzoek blijkt dat de werkplekken maar gedurende twaalf procent van de openingstijd volledig bezet zijn.”

EH

In de Rebo-raad zei Peter de Lange: “In het kader van ons gebruikersonderzoek hebben we gekeken naar de mate waarin boeken uit de open opstelling worden uitgeleend. Wie schetst onze verbazing toen we ontdekten dat dat met tachtig procent van de boeken in de juridische bibliotheek noch in 2007 noch in 2008 ook maar één keer was gebeurd. Mijn conclusie is dus simpel: een groot deel van de collectie kan naar het depot om ruimte te maken voor werkplekken voor studenten.”

Anna Gerbrandy was niet blij met het voorstel van De Lange: “Voor de medewerkers is de open opstelling wel degelijk van groot belang. Als je een bepaalde titel zoekt, valt je oog automatisch ook op andere boeken, waaraan je normaal misschien niet zou hebben gedacht. De zaak zou anders komen te liggen als medewerkers, net als in Amsterdam, toegang tot de depots zouden kunnen krijgen. Als dat mogelijk wordt, zou ik minder problemen met het voorstel van de studenten hebben.

Twee duidelijke meningen. Wat vindt u?