‘Wij bieden feesten én diepgang’

Waarom moet je juist niet lid worden van het USC? Waar staat de afkorting Biton voor? Waarom zou ik lid worden bij Unitas als ze bij Veritas elke week een feest geven? De UITlopers krijgen deze woensdagmiddag de kans om de voorzitters van de Utrechtse studentenverenigingen het hemd van het lijf te vragen tijdens het verenigingsdebat.

Echt fel wordt het debat niet, maar debatleider Geri Bonhof, voorzitter van het college van bestuur van de Hogeschool Utrecht, doet haar best om de verenigingen tegen elkaar op te zetten. Aan UVSV wordt de vraag gesteld waarom studenten niet lid zouden moeten worden van Biton. Preses Sophie Hulshof benadrukt het verschil in grootte: “Biton is een kleine vereniging en ik denk toch dat je als grote vereniging meer activiteiten kan organiseren”. Vervolgens mag Roosmarijn Luiken van S.S.R.-N.U. vertellen wat haar vereniging aantrekkelijker maakt dan Veritas: “Als je lid wilt worden van Veritas moet je dat zeker doen, maar wij bieden studenten echt twee zijden aan: wij combineren feesten met diepgang.”

De houten bankjes voor het podium in het Wilhelminapark zitten bomvol. De interesse van de eerstejaars lijkt groot. Of heeft dat te maken met het feit dat op dezelfde plek straks ook het avondeten wordt geserveerd? Op één van de achterste bankjes zit UITloper Lonneke en zij heeft moeite om de sprekers te volgen. “Zo’n debat is wel handig, maar ik kan er hier niet zoveel van verstaan.” Zelf twijfelt ze nog tussen Triton en Unitas. Ze weet al wel waar ze haar beslissing op wil baseren. “Ik vind het belangrijk om te weten hoe een vereniging je stimuleert bij je studie, hoe actief je moet zijn en of er veel commissies zijn.”

UITloper Moniek is enkel naar het debat gegaan, omdat haar groepje dat wil. Toch ziet ze het nut er wel van in: “Ik wil zelf niet bij een vereniging, maar het is wel interessant om te zien hoe ze zich presenteren en wat de verschillen zijn. Ik woon nog thuis en heb geen tijd om de introductie te doen dus ik kan sowieso niet lid worden. Ik zie het ook niet zitten: al die verplichtingen en regels. Zonder studentenvereniging kan je studentenleven ook heel gezellig zijn.”

Uit het publiek komt de vraag waar de presessen lid van zouden willen worden als hun eigen vereniging niet zou bestaan. De meerderheid zou zich inschrijven bij Veritas. Aan debatleider Bonhof – die zelf heeft gestudeerd in Amsterdam - wordt de vraag gesteld van wie zij het liefst lid wil zijn. Daar hoeft ze niet lang over na te denken: “UVSV. Toen die vereniging werd opgericht, was het nog lang niet vanzelfsprekend dat vrouwen studeerden, laat staan carrière gingen maken. Dat heeft zich enorm ontwikkeld. De geschiedenis komt echter nog steeds terug in de tradities van de vereniging. Ik denk ook dat dat het belangrijkste is: dat je zelf kijkt naar de tradities van een vereniging, want veel van de verenigingen verschillen maar weinig van elkaar.” Haar laatste tip aan het publiek: “Ga ook zelf de mensen van de verenigingen ontmoeten, want dan weet je pas echt of het past”.

Casper Wolfert