'In 2012 wil ik skydiven boven de Taj Mahal'

Hebben studenten nog goede voornemens? DUB ging een regenachtig middagje op pad en hoorde veel ambitieuze plannen. “Ik ga dit jaar 72 studiepunten halen.”

Wat zijn je goede voornemens voor 2012, en ben je nog van plan wat studiepunten te halen? DUB vroeg het aan enkele studenten die ondanks de regen en storm begin januari alweer aan het blokken waren in De Uithof. Opmerkelijke observaties: iedereen denkt veel studiepunten te halen en voor de wereld vergaat, willen de meesten graag nog op wereldreis.

Rosanne (Geneeskunde)

Wat zijn jouw goede voornemens?
“Nou, ik had net een hertentamen, dus mijn voornemen is om tentamens beter voor te bereiden. Het was trouwens een meerkeuze-tentamen, dus ik denk dat ik het wel gehaald heb.”

Hoeveel studiepunten ga je halen?
Overlegt met studiegenoot: “Hoeveel studiepunten kun je eigenlijk per jaar halen? Zestig? Dan haal ik er tenminste vijftig.”

Wat wil je zeker nog doen voordat de wereld vergaat op 21 december?
“Op 14 december komt toch de film ‘De Hobbit’ uit? Dan heb ik nog een week om die te bekijken. Maar als ik echt nog een ding kan doen, wil ik graag reizen naar Zuid-Amerika, naar mijn broer.”

Per (Sociologie)

Nog goede voornemens voor 2012?
“Daar heb ik helemaal niet over nagedacht. Ik ga in elk geval niet stoppen met roken. Ik moet tenslotte al studeren in de vakantie. Overigens omdat ik volgende week op wintersport ga.”

Ben je wel voornemens veel studiepunten te halen?
“Ja, ik moet nog 67 ECTS en die wil ik wel halen. Ik wil geen langstudeerboete.”

Wat wil je nog doen voor de wereld ten onder gaat?
“Naar de zoutvlaktes in Zuid-Amerika reizen. Ik weet niet precies waar die zijn, maar ik heb dat laatst op televisie gezien en op die vlaktes is, zover als je kan kijken, alleen maar zout. Alles is dus wit, en zeker met mooi weer is dat echt heel bijzonder.”

Rajeev (Lucht- en Ruimtevaarttechniek, Delft) en Raksha (Politicologie, UvA)

TU Delft, UvA... Wat doen jullie hier in Utrecht?
Rajeev: “We wonen in Utrecht, dus...”
Raksha: “Dan is het makkelijker om hier te studeren.”

Wat zijn jullie goede voornemens voor dit jaar?
Rajeev, lachend: “Ik weet niet of je het een voornemen kunt noemen, maar ik heb laatst spontaan besloten dat 2012 Mijn Jaar wordt.”
Raksha: “Ik denk wel een beetje zoals hij, maar ik heb ook andere voornemens. Dingen gedisciplineerder doen, en mezelf blijven ontwikkelen tijdens dit jaar.”
Rajeev: “Je zou toch minder chocola gaan eten?”
Raksha: “Dat doe ik al! Ik wil bijvoorbeeld meer gaan dansen, juist omdat het heel ontspannend is en me helpt stress kwijt te raken.”

Hoeveel studiepunten slepen jullie dit jaar binnen?
Rajeev: “Ik moet mijn eerste jaar nog afmaken, en ik hoop daarna zonder vertraging aan mijn tweede jaar te beginnen. Dus ik ga voor zestig punten.”
Raksha: “Ik doe nu een schakeljaar, waarvan de meeste tentamens nog komen, dus daar kan ik al 42 punten halen. En na de zomer nog eens 30, dus 72 in het totaal.”

Wat willen jullie graag nog doen voor de apocalyps?
Rajeev: “Voor ik deze wereld verlaat, wil ik zeker nog skydiven.”
Raksha: “Eeehm..”
Rajeev: “We gaan samen skydiven!”
Raksha: “Prima. Het is niet mijn doel, maar ik ga wel mee. Ik wil graag nog naar allerlei mooie plekjes reizen, voordat de wereld vergaat. Ik zou bijvoorbeeld graag de Taj Mahal in India zien.”
Rajeev:  “We gaan samen skydiven boven de Taj Mahal! Twee vliegen in een klap.”

Barbara (Communicatiemanagement, HU) en Lyke (Biologie)

Wat zijn jullie goede voornemens voor 2012?
“Wij zitten in de organisatie van de UIT-week, dus ons voornemen is om een geweldige UIT 2012 te organiseren. We hebben heel veel leuke, nieuwe ideeën, maar daar kunnen we helaas nog niets over zeggen. Het thema is al wel bekend: ‘tot het UITerste’. Dat hebben we gekozen omdat je in je studietijd ook vaak tot het uiterste gaat; het is een tijd waarin je Utrecht en jezelf leert kennen.”

Hoeveel ECTS gaan jullie dit jaar halen?
Barbara: “Tot de zomer ben ik alleen maar bezig met de UIT en daarna ga ik stage lopen. Ik denk dus dat ik er nul haal.”
Lyke: “Vanaf september ga ik weer studeren, dus dertig studiepunten moet lukken.”

Stel: in december 2012 vergaat de wereld, zoals al voorspeld door de Maya’s. Wat wil jij zeker nog gedaan hebben?
Lyke: “Ik wil altijd nog naar Egypte; een mooi land, met een bijzondere geschiedenis.”
Barbara: “Wat een moeilijke vraag! Als ik toch iets moet kiezen, dan zou ik een wereldreis maken.”

Andries (aio bij biologie)

Heb jij goede voornemens voor 2012?
“Ik wil meer gaan sporten. Ik heb vroeger aan kendo gedaan, een Japanse vechtsport, en dat wil ik weer op gaan pakken.”

Hoeveel studiepunten ga je halen?
“Als aio heb ik niet meer met ECTS te maken.”

Wat wil jij nog gedaan hebben voor 21 december van dit jaar?
“Eén artikel publiceren, en goed op weg zijn met een tweede. Oké, dat was eigenlijk al gepland. Goed, dan wil ik wel een publicatie in Nature."

Tags: nieuwjaar