21 Januari: collegevrij in Utrecht

Studenten die nog twijfelen of ze op 21 januari in Den Haag moeten gaan demonstreren tegen de kabinetsplannen voor het hoger onderwijs hebben een excuus minder. Er zal in Utrecht op die dag geen college worden gegeven. Rector Hans Stoof roept bovendien alle Utrechtse hoogleraren op zich aan te sluiten bij een professorenmanifestatie elders in Den Haag.

Op vrijdag 21 januari demonstreren studenten op het Malieveld in Den Haag tegen bezuinigingen op de studiefinanciering en het hoger onderwijs. “We ondersteunen de acties en zien graag dat onze studenten aan de demonstratie in Den Haag deelnemen”, stelt collegevoorzitter Yvonne van Rooy.

Het college van bestuur heeft daarom besloten dat er op 21 januari geen colleges plaatsvinden. Tentamens vinden wel gewoon doorgang. “We willen studenten die misschien nog één tentamen moeten halen om aan een master te beginnen niet duperen”, aldus Van Rooy.

Rector Stoof nodigde woensdag alle Utrechtse hoogleraren uit voor een professorenmanifestatie die het universitaire protest tegen de voorgestelde instellingskorting voor langstudeerders en het wegvallen van de aardgasbaten voor onderzoek kracht moet bijzetten.

Tijdens een bijzondere academische zitting zal oud-minister Veerman zijn toekomstvisie voor hoger onderwijs uiteen zetten. Voorafgaand aan die bijeenkomst willen de rectoren van de Nederlandse universiteiten met zoveel mogelijk hoogleraren in cortège door de Haagse binnenstad trekken.

XB