22 jonge denkers, 22 ideeën

Stop tweeëntwintig pientere studenten en promovendi drie maanden samen, en laat ze met ideeën komen die maatschappelijke problemen kunnen oplossen. Dat is het idee achter de Nationale Denktank. “Die ideeën zijn niet voor de spreekwoordelijke bureaula.”

“InvestMens investeert in mensen,” vertelt Bernold Nieuwesteeg (22). “Er is een financiële drempel als je van de ene naar de andere baan wil overstappen in een verschillende sector. De opleidingskosten die iemand moet maken worden gefinancierd, en in ruil daarvoor ontvangt InvestMens daarna een percentage van iemands nieuwe loon.”

Hier spreekt geen gewiekste ondernemer, maar een masterstudent European Law. Bernold Nieuwesteeg is een van drie Utrechtse deelnemers aan de Nationale Denktank 2011. In totaal doen er twintig studenten, promovendi en net afgestudeerden mee. Ze noemen zich ‘maatschappelijk ingenieurs’, en hebben zich gedurende drie maanden vastgebeten in een maatschappelijk probleem: de Nederlandse arbeidsmarkt. Daar moet meer geïnnoveerd worden. Maandag presenteerden ze hun plannen.

De twintig ‘jonge denkers’ zijn vanaf de zomer begeleid door mensen van adviesbureau McKinsey. De kritiek die het bureau kreeg in de Groene Amsterdammer herkent hij in zoverre dat het “superslimme mensen zijn die inderdaad veel powerpoints gebruiken.” Hij is onder de indruk van de McKinsey-mannen: “Ze zijn heel goed in het structureren van problemen. Het probleem dat we aanpakten was heel breed, dat moest in partjes. Ze werken met een issue tree, een doelenboom: eerst een hypothese stellen, het probleem opdelen, en dan brainstormen of alles juist is en je hypothese aanscherpen.”

Het is niet de bedoeling dat de in totaal tweeëntwintig plannen die zo ontstaan zijn in een bureaula blijven liggen. Bernold: “De denktank is een doetank: niet alleen mooie analyses, maar dingen die écht te implementeren zijn.” Het idee van de CareMiles, waarbij een competitie-element de arbeidsproductiviteit in de zorg moet verhogen, is al als pilot uitgevoerd. En Het cadeau dat werkt –een kadobon voor professionele diensten– komt er ook: “Een van de denkers heeft al een bv opgericht.”

Maar minstens zo belangrijk is de ervaring die Bernold en de andere denkers opdoen: “De leercurve ligt hoog, dat heb ik niet eerder zo meegemaakt. Vooral voor je soft skills is dit goed: het omgaan met mensen, het werken in een team. In de denktank namen we elke drie dagen een uur de tijd om elkaar feedback te geven, in mijn studentenbestuur deden we dat echt niet.”