Aardwetenschapper Reinoud Vissers docent van het Jaar

Aardwetenschapper Reinoud Vissers is donderdagmiddag uitgeroepen tot beste universitaire docent van 2010-2011. Psycholoog Geertjan Overbeek werd verkozen tot meest talentvolle 'jong docent'.

Voor de studieverenigingen U.G.V. en Drift’66 van Aardwetenschappen was het dit jaar overduidelijk. Hoogleraar Orogonese en Lithosfeerextensie Reinoud Vissers moest een allerlaatste kans krijgen op de universitaire titel Docent van het Jaar. ‘Papa Geologie’ gaat dit jaar met emeritaat en zal gemist worden door de studenten.

De gezamenlijke voordracht van de twee verenigingen bleek donderdagmiddag succesvol. Vissers kwam tijdens de Onderwijsparade als winnaar uit de bus. De twee andere genomineerden waren sociaal psycholoog Kees van den Bos en medisch historicus Frank Huisman.

Academische vorming

Vissers was dertig jaar verbonden aan de Utrechtse opleiding Aardwetenschappen en heeft als opleidingsdirecteur en voorzitter van de examencommissie zijn sporen op bestuurlijk gebied zeker verdiend. Ook had hij grote invloed op de opbouw van het curriculum en op de toets- en werkvormen. Als docent schuilt zijn grote talent in de academische vorming van studenten. Die maakt dat zij zich trots voelen academicus te zijn, meende de jury in de laudatio.

Maar voor studenten is hij in de eerste plaats de toegewijde docent van het keuzevak Deformatie en Geoformatie en de enthousiaste begeleider van het populaire tweedejaars veldwerk in de Spaanse Pyreneeën. “In de brandende zon staat hij op een kaart die aan een busje is geplakt aan te wijzen hoe dat gebergte in elkaar zit”, vertelde Marit van Zalinge van U.G.V. aan DUB.

Complex gedeformeerd gebergte

Vissers is bovendien wars van overbodige formaliteit en dat valt in de smaak bij studenten. Doceren doet hij daarnaast gewoon met een krijtje en een bord. Maar volgens de studenten is er niemand die beter kan uitleggen. De nieuwe Docent van het Jaar wordt tenslotte geroemd om zijn tekenkunst.

“Uit de losse pols maakt hij de meest fantastische driedimensionale weergaven, alsof het PR-posters zijn. Hij weet je zo extreem goed duidelijk te maken wat je je moet voorstellen bij een complex gedeformeerd gebergte.”

JONG DOCENTENTALENT

Winnaar van de prijs Jong Docententalent 2010-2011 is psycholoog Geertjan Overbeek. De laudatio van de jury geeft een beeld van een bevlogen docent die originele verbindingen legt tussen actueel onderzoek en de lesstof. Op die manier weet hij ook studenten mee te krijgen die minder gemotiveerd zijn.

De visie van Overbeek op onderwijs noemt de jury veelbelovend. Zijn ambitie om excellente studenten te scouten voor honours programma’s wordt daarbij als voorbeeld genoemd. Ook zijn inzet voor het inbedden van stages om studenten beter voor te bereiden op het werkveld vindt de jury een bewijs van visie.

Probleemgedrag

De universitair hoofddocent timmert overigens ook wetenschappelijk aan de weg. Vorig jaar won hij een prestigieuze Vidi-subsidie van 600.000 euro. Daarmee kan hij vier jaar lang onderzoek gaan doen naar de samenhang tussen ouder-kind en partnerinteracties en de ontwikkeling van probleemgedrag bij kinderen.

XB