Aardwetenschappers bloggen over tsunami-onderzoek

Drie aardwetenschappers van de Universiteit Utrecht zijn op expeditie naar Japan en houden daar weblog over bij. Ze onderzoeken de gevolgen van de aardbeving en tsunami op het mariene ecosysteem en het herstel van de zeebodem.

Van de schade van de verwoestende aardbeving en tsunami op het vasteland van Japan is iedereen wel op de hoogte. Maar wat zijn de gevolgen voor de onderwaterwereld?

Sinds vorige week zitten Gert-Jan ReichartKaroliina Koho en Lennart de Nooijer van de Universiteit Utrecht op een schip voor de kust van Japan om daar onderzoek naar te doen. Ze zijn onderdeel van een groter team van Europese en Japanse wetenschappers.

Om te kijken welke veranderingen in de chemische omstandigheden op de zeebodem hebben plaatsgevonden, wordt gekeken benthonische foraminifera, microscopisch kleine eencellige organismen die overvloedig aanwezig zijn in mariene omgevingen. Door het grote aanpassingsvermogen van de foraminifera, vertelt de structuur en samenstelling deze organismen veel over veranderingen in hun milieu.

Op de site van de faculteit Geowetenschappen houden de aardwetenschappers hun belevenissen bij in het Engels. Woensdag werd Gert-Jan Reichart telefonisch geïnterviewd door bij Radio M Utrecht. Eind deze week keren de aardwetenschappers terug naar Nederland.

Foto's: Universiteit Utrecht. Foto rechts: de benthonische foraminifera. Foto onder: Monsters nemen van sedimenten, voor chemische analyse en onderzoek van de fauna van de zeebodem.