Academische Jaarprijs naar Leiden

Het team van de Universiteit Leiden heeft gisteravond de Academische Jaarprijs gewonnen voor het project ‘Antibiotica Gezocht!’. De publieksprijs ging naar een team van de Universiteit Maastricht.

Het Leidse team, dat gekozen werd door een jury onder leiding van socioloog Paul Schnabel, kreeg gisteravond een cheque van honderdduizend euro overhandigd door staatssecretaris Zijlstra. Het geld zal worden besteed aan een permanente opstelling in Artis, een expositie in museum Boerhaave en aan lesmateriaal in het vwo.

Ook het publiek kon de afgelopen weken stemmen op de drie finalisten. De meeste van de bijna drieduizend uitgebrachte stemmen gingen naar het Maastrichtse team, dat door middel van een ‘brein-app’ en augmented reality duidelijk wil maken hoe de hersenen werken. Wetenschapsprogramma Labyrint zal er later dit seizoen een tv-uitzending aan wijden.

De Academische Jaarprijs wordt sinds 2005 toegekend aan het team met het beste plan om wetenschappelijk onderzoek onder de aandacht te brengen van een groot publiek.