Actiecomité bezet Drift 21

Ruim veertig leden van het  Studenten Actie Comite Utrecht (SACU) hebben vanochtend om acht uur het pand Drift 21 bezet. Tot twaalf uur blijft het gebouw volgens de bezetters gesloten. Daarna gaat het open voor lezingen, films en debatten.

“Ik had daar college, potverdorie”, klaagt een zekere @brajo op Twitter. Net als afgelopen maandag in Amsterdam protesteren studenten vandaag in Utrecht tegen de bezuinigingen op het hoger onderwijs. Volgens woordvoerder Jilles zal het pand tot twaalf uur gesloten blijven. Na een demonstatie op de Neude worden de deuren rond één uur geopend.

Het Studenten Actie Comité Utrecht heeft in plaats van colleges een programma van lezingen en debatten samengesteld. Het universiteitsbestuur moet niet klagen over de bezetting, vinden de studenten. Het bestuur mag dan tegen de bezuinigingen zijn, het heeft wel achter de rug van studenten gelobbyd om de volledige bezuiniging door studenten te laten betalen.

Volgens Jilles is het pand na de middag weer voor iedereen toegankelijk, dus ook voor docenten die er willen werken en studenten die er college willen volgen. "Maar wij hopen uiteraard dat er veel mensen langs zullen komen om met ons mee te praten en te denken over mogelijkheden om iets tegen de bezuinigingen te ondernemen."

Of de opkomst groot zal zijn, is overigens de vraag. De eerste tweets over de bezetting stemmen wat dat betreft niet hoopvol. “Ja hoor, ook de Utrechtse studenten bezetten het faculteitsgebouw en gaan demonstreren ipv studeren”, schampert @cmhazewinkel. “Lekker een schop na aan de uni die je steunde tot op het Malieveld, sneert @pieterderijke. Volgens @KimRijsdijk zijn bezettingen “zó 1968/1969” en moeten studenten eens iets nieuws verzinnen.

EH / Hoger Onderwijs Persbureau